
בחר נושא: תורת המהות והעצמות | זוגיות | פרשת השבוע | סודות התפילה | תורת ההגות והתבוננות | תורת התיקון האישי והטיפול הרגשי | אחר
פרשת כי תשא - שמחה מתוך חירות
תמלול מפרשת השבוע התשע''ז
הרב אריה חיים נווה
מסגרת העבודה
בפרשת השבוע פרשת כי תישא יש משפט אחד אפילו לא לגמרי משפט שלם אלא עניין מסוים, ממנו לומדים הרבה, בא למעשה לתת לנו יראה כדי לדעת כמה כל פסוק וכל דבר זה עולם ומלואו. בפרשת שבוע אפשר להיסגר על עקרון אחד ולצמצם אותו לעשות אותו כביכול חד ממדי השיעורים שלנו מאופיינים דווקא בריווח והדבר הזה למעשה רק נותן הבנה יותר פנימית כי הרב משתמש במידע כדי לקדם את התלמידים, לקדם את עבודת ה' שלהם: לקדם את מה שהם עושים בעצמם, בינם לבין הבורא, בינם לבין החבר. ולכן חשוב לתפוס משהו בפרשה שהוא לא מורכב (כי כל פרשה זה עולמות) לקחת את הדבר עצמו ולפתור את הנפש של האדם, להסיר למעשה מכשולים מהדרך כדי שאדם יצליח ללכת כדי שהתקיעות של בני האדם תפסק, כדי שלאדם תהיה תנועה, זאת המטרה.
פרשת תצווה - לפגוש את עצמי בתוכי
תמלול מפרשת השבוע התשע''ו
הרב אריה חיים נווה
מסגרת העבודה
בפרשות עצמן לא מובן ההקשר בין הפרשות להתנהלות של האדם ביום יום שלו. זה נראה שכעת הם בונים את המשכן ובית המקדש, אבל התורה לא לקחה בחשבון 3300 שנה לאחר מכן שלאדם יהיו כל מיני בעיות של זוגיות ושלום בית וכו'? אם המטרה היא ואהבת לרעך כמוך אז למה לא מלמדים אותנו את זה ישירות?
בספר יצירה כתוב שהקב"ה ברא הכול בספר סופר וסיפור וזו הסיבה מדוע זה בספר וסופר כי המטרה של הספר עצמו זה לא כמו מדיה רגילה (מדיה רגילה כמו סרט מגישה את המידע באופן חד מימדי) ואם מראים לך תמונה אז אין לזה עוד פירוש. לסיפור יש פשט רמז דרש וסוד כי יש לו עוד משמעויות, אז התורה כתובה בארבעה מלבושים עד שזה מביא את האדם להגיע לרובד הסוד שזה הרובד המופשט לחלוטין, להפשיט הכול מהגשמיות.
פרשת תרומה - תרומת הלב
תמלול מפרשת השבוע התשע''ח
הרב אריה חיים נווה
פרשת תרומה הם מתחילים להקים כבר את המשכן והקב''ה אומר ''וייקחו לי תרומה איש אשר ידבנו ליבו'' לכאורה זה חצי צווי וחצי להגיד לבנ''א: 'אני אומר לך בבקשה תיקח תביא לי תרומה למקדש אבל תעשה את זה ממה שהלב שלך נותן' וזה לכאורה סתירה כפולה, למה? כי תחליט או שאתה מורה ואתה נותן צווי או שאתה אומר לבנ''א תביא מכל הלב. אתה יכול להגיד: 'אנחנו בונים פה משכן מי שרוצה לתרום שיביא' אבל לא ככה מתואר, מתואר ''וייקחו לי'' 'וייקחו', צריך זה הוראה ואח''כ הוא אומר ''כל איש אשר ידבנו ליבו''.
פרשת משפטים - סוד תורת הגלגולים
תמלול מפרשת השבוע התשע''ח
הרב אריה חיים נווה
אחרי מעמד כל כך יפה וגדול שבו פרחה נשמתם של ישראל מרוב אהבה של הקב''ה בגילוי של ''אנוכי ה' אלוהך אשר הוצאיתך מארץ מצרים'' (הגילוי שלו גרם שהנשמה תצא מהגוף מרוב אהבה) פתאום הגיע 'פרשת משפטים' והאמת היא גם הפרשות שלאחר מכן ומתחילות דיבור של 'שכר ועונש' מאוד קשה, מאוד לא פשוט. ובכלל בפרשה הזאת מתחיל עניין של 'גלגול נשמות' אפילו שכר ועונש שמגיע לזה שיפריעו את זה מהאדם גם בעניינים של גלגול נשמות.
פרשת יתרו - סוד גילוי השם
תמלול מפרשת השבוע התשע''ח
הרב אריה חיים נווה
פרשת יתרו היא אומנם פרשה שבה ניתנו עשרת הדברות יש שמה מעמד מאוד דרמטי של גילוי הקב''ה בעולם, הקב''ה ממש מתגלה לבנ''א רגילים - לא לנביאים, לא מסתתר מאחורי הקלעים, יש התגלות וזה מאוד מאוד דרמטי. מאוד לא אופייני לאף פרשה לא ראינו שהקב''ה נגלה לעם שלם. אע''פ שאנחנו לא נותנים חשיבות לפרשות מסוימות (אנחנו לא אומרים הפרשה הזאת יותר חשובה מהפרשה הזאת) הרמב''ם אמר שהמשמעות והחשיבות של ''שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד'' ''ואחות תמנע לוטן'' (שזה חלק מפסוק שמופיע בבראשית) זה אותו דבר, צריך להתייחס אליהם אותו דבר. גם בפרשות, אנחנו לא אומרים: 'הפרשה הזאת יותר חשובה מהפרשה השניה' (או דברים כאלה) אין כאן עניין של חשיבות, כתוב שכל התורה כולה היא שמותיו של הקב''ה אז הכל חשוב הכל חלק משלמות בכל זאת מבחינת הגילויים של מה שיש בכל פרשה אנחנו לומדים דבר עצום מכיוון שיש בפרשה הזאת משהו שלא קיים באף פרשה אחרת וזה גילוי האלוקות.