
בחר נושא: תורת המהות והעצמות | זוגיות | פרשת השבוע | סודות התפילה | תורת ההגות והתבוננות | תורת התיקון האישי והטיפול הרגשי | אחר
הרב אריה חיים נווה שליט"א / השיעור התקיים בתאריך 3/7/19
פרשת חוקת – ''חוקת האקסיומה''
המילה 'חוקה' זה מה שאנחנו קוראים 'אקסיומה' ''זאת חוקת התורה''. אני יכול לדבר על כמה דברים שנאמרו בפרשה הזאת. ''זאת חוקת התורה וייקחו לך אפר פרה אדומה'' אז שמה מובא שיש פרה אדומה. היו רק תשע כאלה שנבראו. הייתה אדומה לחלוטין. ''אשר לא עלה עליה עול'' צריך לראות שתי שערות עומדות על הגב שלה וזה מראה שלא שמו עליה עול. ומעלים אותה עולה שורפים אותה לחלוטין. מערבבים את האפר עם מים וזורקים את זה על אדם שהוא "טמא מת". "טמא מת" זה אדם שנגע במת. וזה הטומאה הכי קשה שיכולה להיות. ואז זה מטהר אותו. המטרה של הפרה אדומה הייתה כנגד חטא העגל. נאמר במדרש למה פרה ''תבוא האם ותקנח צואת בנה''. יש לזה הרבה מאוד עניינים למה זה דווקא עניין של הפרה. 'פרה אדומה' כתוב בלי 'ואו' אדומה כתוב 'אדמה'. וזה אותיות ''הפר האדם'' 'פרה' - הפר. 'אדמה' - האדם. כל מה שהפר האדם באה הפרה אדומה ומתקנת. אנחנו מצפים לפרה האדומה העשירית שתבוא בגאולה ותתקן אותנו. והיה שמה דבר שהיה נראה נורא מוזר שזה מה שנקרא ''טעם אפר פרה אדומה''. לכאורה זה דבר שמטהר מתים אז זה הטהרה הכי גדולה. כולם יודעים שהטהרה הכי גדולה זה טהרה של אפר פרה אדומה. אבל זה שהיה זורק את המים. המים נקראים ''מי נידה'' (זה לא מי נידה של אישה אלא בגלל שצריך לזרוק אותם ) הוא היה מטהר מיד את האדם שזה נזרק עליו אבל זה מטמא את זה שזורק. זה פלא גדול.
פרשת בהעלותך - איחוד חלקים תחתונים ועליונים
תמלול מפרשת השבוע התשע''ח
הרב אריה חיים נווה
בפרשה שלנו יש עניין ושאלה מאוד חשובה. הקב''ה אומר, ''וידבר ה' אל משה לאמור דבר אל אהרון ואמרת אליו בהעלותך את הנרות אל מול פני המנורה יאירו שבעת הנרות''. כתוב ''ויעש כן אהרון'' ופירש רש''י שלא שינה - הכוונה עשה מה שאמרו לו. אתה אומר 'מה מיוחד בזה, היה צריך לשנות? צדיקים לא משנים, בטח לא בדברים בקדושה, זה לא קשור לעניין של פקודה צבאית אלא לעניין שהוא צדיק והוא לא אמור לשנות. אלא שעולים בפרשה הזאת שתיים או שלוש נקודות 'נראה איך אנחנו ניגע בזה' שהן מאוד חשובות;
א. כתוב שליבו וגופו של אהרון היו אחד, לא שפיו וליבו היו שווים, 'ליבו' הכוונה הנפש שלו והגוף שלו היו אחד. ב. כתוב שליבו היה שלם, שזה אותו עניין. ג. וכתוב שליבו היה וודאי.
יש כאן שלושה דברים; א. הגוף והנשמה שלו, החלק הרוחני שבו, נפגשו להיות דבר אחד. ב. ליבו היה שלם עמו במעשה ג. הקונספט שנקרא וודאות.
נתחיל דווקא מהשלישי, כשאנחנו שואלים על הקונספט וודאות - מה זה ודאי, מהי מציאות וודאית, מה גרם לאהרון להתנהג התנהגות שהיא כ''כ החלטית, עם לב שלם. הוא עשה הוראה אלוקית שלכאורה הייתה פשוטה, הוא אמר לו 'תדליק את המנורה בבית המקדש' שאין שם משהו מיוחד, בפעולה הטכנית שלה, אבל זה לא הפואנטה בכלל של הפרשה - הפעולה הטכנית, אלא מה שקורה עם אהרון. עכשיו, ספציפית עם אהרון, כי אהרון עבר הרבה מאוד.
פרשת נשא - סוד הרמת קרנן של ישראל
תמלול מפרשת השבוע התשע''ח
הרב אריה חיים נווה
פרשת נשא נוגעת בנקודה שהיא מאוד מעניינת. בפרשת בחוקותיי כתוב עניין הברכות שאם אתם תלכו לפי החוקים שלי אז אני אתן לכם ברכות ואם לא אז ההיפך, ופתאום באה פרשת נשא ואומרת ''כה תברכו את בני ישראל אמור להם יברכך ה' וישמרך'' אז אתה אומר 'למה תוספת הברכות', שאלה גדולה מאוד. זה לא התחיל מהיום זה התחיל עוד מאדם הראשון שהקב''ה אמר שהאדם הראשון הוא הברכה של העולם, אח''כ שזה הגיע עד לנוח אמר לו ''לך לפני ואהיה ברכה'' וככה - כוח הברכה עבר לאדם, עד שזה הגיע במעמד הר סיני ''ואתה ישראל מה ה' שואל מעמך'' אל תיקרא 'מה' אלא מאה ברכות, שה' מבקש מהאדם מאה ברכות.
פרשת במדבר - המבנה האלוקי מתגלה
תמלול מפרשת השבוע התשע''ו
הרב אריה חיים נווה
בפרשת במדבר יש דברים שנאמרים שהם לא אופייניים לשאר התורה. שמים את כל השבטים בסדר מסוים והם מרימים דגלים ומדובר במיליונים ונראה שעושים להם תרגילי סדר במדבר, וזה מחזה פסטורלי לגמרי וזה נראה כמו התפקדות וכל הסדרים האלו הם מוזרים. ונשאלת השאלה בשביל מה כל תרגילי הסדר האלו? הזוהר אומר שהם הגיעו לדרגה כל כך יפה שהיה- "מטה כעין של מעלה", כל המבנה התחתון היה כעין המבנה העליון והייתה השוואת הצורה. לא להתבלבל עם זה שיש כאן מרחב וזמן, למעלה אין מרחב וזמן ואי אפשר לומר שמחנה של מלאכים נמצא פה ומחנה אחר נמצא במקום אחר, אין פה ושם בעולם הרוחני כי הכול אחד אבל בגשמי זה מתבטא ככה, ויש עניין שאנחנו משתמשים במושגים של צדדים- ימין שמאל אמצע מעלה מטה אבל אין את זה ברוחני אלא זה עם משמעות.
צד ימין זה חסד ונתינה, צד שמאל זה הדינים והצמצום וקו האמצע זה הקו המחבר, קו הדעת. מעלה זה זך מעלה זה יותר עבה ומגושם, אז גם פה שזה נראה שממש מסדרים אותם וזה נראה כמו מסדר צבאי, זה מחנות של מטה כעין מחנות של מעלה וכששומעים דברים כאלו צריך כל הזמן רק לחשוב- מה המשמעות של זה. גם בבגדי הכהן יש אבנים מיוחדות ונשאלת השאלה בשביל מה צריך את זה? הנקודה היא שיש לזה משמעות. בפירוש המלבין הוא מדבר על כל המשמעויות של הדברים האלו.
פרשת בחוקותיי - להפוך את השכול לשכל
תמלול מפרשת השבוע התשע''ח
הרב אריה חיים נווה
פרשת בחוקותי היא פרשה מאוד לא פשוטה יש שמה המון קללות מאוד מאוד לא נעימות. למה זה נקרא בחוקותי? אם תלכו בחוקותי אז יהיה טוב ואם לא תלכו בחוקותי אז מתחילה שמה שרשרת של.. אין לזה מילה אחרת ,קללה, היפך הברכה. אנחנו שואלים, למה זה ככה? למה זה חייב להיות ככה' בסדר אדם נברא בעל בחירה אז אפשר להגיד לו 'תשמע תעשה, אם אתה תעשה דרכך תהיה סוגה בשושנים ואם אתה לא תעשה אז ממילא הדרך תהיה רעועה והיא לא תהיה לך נעימה וממילא אתה תצטרך לעשות תהליך עם עצמך', אבל למה לקלל אותו? אז צריך להבין את הקונספט 'קללה' מה הוא בתורה.