
בחר נושא: תורת המהות והעצמות | זוגיות | פרשת השבוע | סודות התפילה | תורת ההגות והתבוננות | תורת התיקון האישי והטיפול הרגשי | אחר
הרב אריה חיים נווה שליט"א
גילוי ספר היצירה- פרשת לך לך התשע"ט
יש לנו ספרי קבלה שהם היו למעשה צריכים להתחיל מאדם הראשון - למעשה התורה הראשונה שהתחילה זאת 'תורת הקבלה' לא התחילה 'תורת הפשט'. אדם הראשון קיבל את תורת הקבלה. התורה שידע אדם הראשון הייתה רק 'תורת הקבלה' הוא לא ידע את 'תורת הפשט' ולכאורה הכותב הראשון של ספר הקבלה היה צריך להיות אדם הראשון.
האמת היא שהוא למד גם מהמלאך רזיאל, גם ממלאכים עליונים יותר שאת שמותם לא ניתן להגות וגם מהקב''ה - הוא למד את כל הפנימיות ואת כל 'תורת הקבלה' של העולמות העליונים הוא למד לימודי שורש - ותורת הפשט לא נודעה לו. למה? אדם הראשון התחיל כמובן מן הכתר ואח''כ קיבל את האינדווידום שלו ב'חוכמה' והמודעות העצמית שלו יצאה ב'בינה'. ב'כתר' הרי אין דואליות ''לית שמאלא בהאי עתיקא כלא ימינא'' אבל זה נקרא ''עולם דאדם קדמון'', בעולם האצילות זה נקרא ''עולם דאדם דאצילות''. זה נקרא ''עולם דאדם'' ז''א שיש שם תודעה אבל היא עדין אחד אז שמה לא שייך, עניין של מידה או תורה, אלא פשוט הכל אחד anyway אז הוא אחד אבל ניתן לומר שזה כל 'תורת הקבלה' - הוא היה 'תורת הקבלה' כי ממילא היא אומרת 'אחד'.
הרב אריה חיים נווה שליט"א
פרשת נח התשע"ט
למעשה לתורה עצמה יש איזשהו סוג של היגיון שהוא בא בכמה מישורים;
ההיגיון הראשון שצריך ללמוד אותו, למשל; איך חטא אדם הראשון נוצר? אז בפרשה הראשונה מה שכתוב זה שהוא פשוט לא שמע את קול ה' אלא הוא שמע את קול הנחש, רואים את זה ממה שהקב''ה האשים כביכול את האדם כי שמעת לקול אשתך וכו' ואתה לא שמעת לקולי 'כי אתה שמעת לקול אשתך', זה לאו דווקא היה בגלל שזה הקול של אשתו זה בגלל שהוא שמע לקול של משהו אחר. אח''כ החטא בא לידי ביטוי ב'פרשת נוח' בעוד דבר, כתוב על דור אנוש ''אז הוחל לקרוא בשם ה'' אז 'הוחל' לשון חילול, הוא מתחיל מההפרדות וההתנתקות כמו רוכסן שנפתח, הוא מתחיל לספר לנו מלמעלה איפה הייתה ההפרדות וההתנתקות מאדם הראשון. וזה חשוב שהתורה מדווחת לנו איפה הייתה ההפרדות כדי שאנחנו בדרך חזור נדע איך לחבר אותם. אז בפעם הראשונה זה היה פשוט מזה שהוא לא שמע את הקב''ה, ע''פ הקבלה אומר האריז''ל שהוא לא עשה ''שוויתי ה' לנגדי תמיד''. מספיק שאדם מסיר את היראה שלו את הדבקות המחשבתית שלו מהבורא אומר' זה כבר מתכון לכל הצרות ולכל הבעיות, מעצם העובדה שהוא פשוט הסיר את המחשבה שלו, דברנו על זה, זה גבוה מאוד, כי אדם הראשון היה בזיווג דלא פסיק עם המחשבה שלו והוא היה נמצא בדבקות מתמדת.
הרב אריה חיים נווה שליט"א
פרשת בראשית התשע"ט – השתלשלות מחודשת ובריאה חדשה
בשביל הפרשה הזאת היה צריך ימים כלילות לשבת ולדבר עליה - מה אומרים על הפרשה הזאת אבל הנקודה היא כאן שחשוב כן להגיד ש''בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ והארץ היתה תהו ובוהו וחושך על פני תהום'' זה אמצע סיפור, אמצע בדיוק, אמצע סיפור כתוב ''בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ והארץ היתה'' היא היתה תוהו ובוהו, לכאורה היה צריך לכתוב 'היא' 'והארץ היא תוהו ובוהו' מאיפה בכלל יש לנו גם ארץ, ואיפה כתוב שנבראו האש והמים, באף מקום לא כתוב שנבראו האש והמים? אלא ש'סיפור בראשית' הוא באמצע סיפור. ידוע מחוכמת הקבלה שיש לנו עוד שני עולמות מעל העולמות האלה; יש עולם קדמון, עולם אצילות, בריאה, יצירה, עשייה והתורה מתחילה לדבר מעולם הבריאה.
הרב אריה חיים נווה שליט"א
פרשת כי תבוא התשע"ז – סוד הקללה
פרשת 'כי תבוא' - יש התחלה של קללות, דברים לא נעימים כתובים בפרשה. אנחנו רוצים להבין את המשמעות של הקללה - מה זה סוד הקללה - ולמה הקב''ה צריך להתנהג ככה עם בריותיו. אי אפשר היה נניח כמו שמלמדים בחינוך; לא כ''כ ליפול על הילד, וללמד אותו, ולהסביר לו, ולהורות לו. למה קללה ? למה לקלל ? זה נשמע דבר איום ונורא.
אומנם זה נמצא בתוך הפרשה הזאת אבל זה התחיל מאז אדם הראשון, החטא גרר 39 קללות, ואנחנו מנסים להבין את סוד הקללה - כי הקב''ה נקרא 'טוב ומטיב' ''וכל דעביד רחמנא לטב עביד'', כל מה שהוא עושה הוא עושה לטובה, אז מה קללה פה היא לטובה? לא רק זה' שאנחנו רואים שהקללות עובדות לפי מה שהקב''ה אומר אותן כפשוטן: ''ארורה האדמה בעבורך'', ''בזעת אפך תאכל לחם'' – זה עד היום. אז מה הקללה פה משמשת?
אנחנו דברנו ב''אדמה לעליון 50'' על 'העדר בחירה' וגם בכולל (מי ששמע שיעורים) וגם אתמול בחסידות הסברתי למה אין בחירה - 'אני אתן על זה טיפה עכשיו כדי ליישר קו לאלה שלא שמעו ואז אח''כ אנחנו נבין את 'סוד הקללה'.
הרב אריה חיים נווה שליט"א
פרשת עקב – סוד הנבואה
כל העניין הזה של 'פרשת עקב' הרי ידוע שהפרשות עצמן, השורש שלהן זה המילה הראשונה ''והיה עקב תשמעון'' זה נשמע כמו 'אם תשמעון' או 'כאשר תשמעון' אבל לא כתוב 'כאשר', במקום אחר כתוב ''והיה אם שמוע תשמעו את מצוותי אשר אנוכי מצווה אתכם היום לאהבה את ה' אלוהיכם'' כתוב 'והיה אם' ופה כתוב 'והיה עקב'. אז צריך לדעת למה כתוב ''והיה עקב תשמעון את המשפטים האלה ושמרתם אותם''?