
בחר נושא: תורת המהות והעצמות | זוגיות | פרשת השבוע | סודות התפילה | תורת ההגות והתבוננות | תורת התיקון האישי והטיפול הרגשי | אחר
הרב אריה חיים נווה שליט"א
מהו סוד אמונה מעל הדעת - פרשת וישב התשע"ט
בפרשת וישב ביקש יעקוב לשבת קם עליו רוגזו של יוסף
בפרשה הזאת הייתה מכירת יוסף, הבנים משקרים ליעקוב, יהודה מאבד שני בנים שלו, אחת הבנות רוצה ייבום 'תמר' היא מבקשת משהו שייבם אותה הוא מבטיח לה בהבטחות שכל פעם יהיה ילד אחר שייבם אותה ושוכח. ואח''כ היא מוציאה את היבמות ממנו אבל האופן שבו זה נעשה; הוא הולך בדרך מתלבש עליו מלאך התאווה הוא חושב ללכת בגלל זה לזונה, הוא לא יודע שתמר התחפשה, בפועל הוא בא למעשה על אישה זונה (על מה שהוא חושב שזה ככה) ומסתבך עם החותמת והפתילים, מסתבך עם העניין של הייבום שלה. ראובן מבלבל את יצועי אביו אחרי פטירתה של רחל - הרבה קורה בפרשה הזאת.
אבל העניין כאן זה' שהמדרש מספר שבעקבות כל ההתרחשויות הלא נעימות האלה; שיעקוב מאבד את יוסף וראובן ננזף על ידי אבא שלו 'מה הכנסת את המיטה של לאה לאוהל של רחל' ומאבד למעשה כמעט את הבכורה שלו, יוסף נמכר, יהודה מסתבך ודברים כאלה. כ''כ הרבה הסתבכויות בפרשה אחת.
מה המדרש אומר? יעקוב בשקו ותעניתו, ראובן בשקו ותעניתו, יהודה מחפש אישה, יוסף בבור במצרים. ומה הקב''ה עושה בינתיים? מכין אורו של משיח.
הרב אריה חיים נווה שליט"א
סוד מלכי הדעת - פרשת וישלח התשע"ט
בפרשת וישלח יש שני דברים מוזרים מאוד,
והדבר השני זה' שבסוף פרשת וישלח מופיע סדר של שמונה מלכים שהם נראים לא קשורים בכלל
הרי כל הסיפור שמופיע שמה זה יעקוב בורח מלבן, הולך לעבר מפגש בלתי נמנע עם עשיו וכל הסיפור שקדם לזה זה היה עניין של אברהם, יצחק, יעקוב, הולדת עשיו, אח''כ התקופה שהוא חווה אצל לבן ופתאום בסוף מופיעים איזה שמונה מלכים שלא קשורים לשום דבר ולא ראינו אותם קודם לכן ואנחנו לא מבינים מה הם עושים שם. איזה קטע בסוף הפרשה ''ואלה המלכים אשר מלכו באדום בטרם ימלוך מלך בישראל וימלוך בלע בן בעור'' וכו' ויש שמה שמונה עד המלך האחרון 'הדר' ושם אשתו 'מהיטבאל' ועליו לא נאמר מת, על כל השאר נאמר ''וימלוך וימות'' ''וימלוך וימות'' ''וימלוך וימות'', והמלך האחרון לא נאמר שהוא מת כתוב ''וימלוך'' בלי שהוא מת.. והם תקועים שמה, ככה באמצע, ולא ברור מה הקשר בכלל לארץ ישראל, עוד לא באנו לארץ ישראל, אין עניין של מלכים או מלוכה, אנחנו לא מבינים מה הקטע הזה שייך בכלל..
הרב אריה חיים נווה שליט"א
השלטת התודעה על הכל - פרשת ויצא התשע"ט
בתוך הפרשה עצמה יש כמה דברים שהם כ''כ מהותיים להבין אותם וברגע שמבינים אותם זה יכול לשנות לגמרי את כל תהליך תפיסת החיים - דיונים ראשונים שהתרחשו כמו עם 'אדם הראשון' כמו עם 'קין' כמו עם 'אברהם אבינו' ועכשיו גם כן עם 'יעקוב אבינו'. כשאני מדבר על דיונים ראשונים, למשל, בפרשה שלנו הקב''ה מתגלה ליעקוב אבינו בחלום ויעקוב אבינו אומר: ''מה נורא המקום הזה אין זה כי אם בית אלוקים וזה שער השמים'' וכו' והקב''ה מתגלה אליו ואומר לו: 'אני ילווה אותך, אני אהיה אתך', יש את כל העניין של החלום ואז הוא אמר לו: אם תיתן לי בגד ללבוש ואוכל לאכול כל אשר תיתן לי אעשר אעשרנו לך.
הרב אריה חיים נווה שליט"א
סוד החיים - פרשת חיי שרה התשע"ט
מעניין שבפרשות שנאמר בהם 'חיים' דווקא משהו שם מת: פרשת ויחי ''ויחי יעקוב'' זה פרשה שהוא מת בה, ''חיי שרה'' זה הפרשה שמתה שרה אמנו. וכל הפרשות שבהם מוזכר פטירתו של אותו אדם, אותה פרשה מוזכרים החיים דווקא.
הרב אריה חיים נווה שליט"א
סוד המילה - פרשת וירא התשע"ט
יש הרבה דברים שקרו בפרשה, אני רוצה לבחור במשהו מאוד מסוים, לאור לימוד הפנימיות שאנחנו לומדים. בפרשה הזאת אברהם אבינו עושה ברית מילה, כתוב שאדם הראשון נולד נימול וגם נוח, נולדו נימולים, 'נולדו נימולים' זה אומר שהם לא נולדו עם יתרון אלא שזה ככה היה הטבע הרוחני, אם אדם הראשון ככה נולד זה הטבע הרוחני, העורלה שהתווספה היא למעשה מום שהתווסף. כמו להבדיל, קורה שילד מוסיף אצבע שישית או שיש איזה מום אחר, חס ושלום לא עלינו ולא עליכם. אז אברהם אבינו הבין שיש לו עורלה. עכשיו, יש על זה דיון, יש הרבה דברים שכתובים בחז''ל וצריך בשבילם הרבה מאוד עומק כדי להבין אותם כי הם לא מובנים כפשוטם.
ונשאלת השאלה, מאיפה אברהם אבינו ידע שהוא צריך להסיר את העורלה שלו ? אומנם כתוב שהקב''ה נגלה ואמר וכו' אבל מאיפה הוא הבין?