
בחר נושא: תורת המהות והעצמות | זוגיות | פרשת השבוע | סודות התפילה | תורת ההגות והתבוננות | תורת התיקון האישי והטיפול הרגשי | אחר
הרב אריה חיים נווה שליט"א / השיעור התקיים בתאריך 25/10/17
סודות התפילה וההתבודדות- שערי תפילה
בעניין של סודות התפילה אנו רוצים שוב לבשר על התכנית החדשה שיש לנו שבע"ה נתחיל ממש בקרוב (תוך שבוע שבועיים זה כבר ייכנס לתוקפו) והרעיון הוא ללמד מילה מילה בתפילה עצמה. הן שחרית, הן מנחה, הן ערבית ולעבור אתכם בכלל על העניין של התפילה והשקפת התפילה עצמה ומה אנחנו רוצים להשיג מן התפילה עצמה. זאת תכנית ארוכה. אנחנו לא נותנים לה מועד סיום מכיוון שלדעתנו לא צריך לסיים את זה, רק להעמיק ולהעמיק ולהעמיק. נכניס כאן גם את התקט"ו תפילות שכתב הרמח"ל. הרמח"ל כתב את התקט"ו תפילות שהן היו תפילות של משה רבנו. וצריך להביא לכאן גם את הדבר הזה ולהסביר אותו, אבל זה עניין גדול מאד התפילה כי בתפילה אפשר להגיע לדבקות ממש, אפשר לקבל רוח הקודש, אפשר לעבור לצד השני ממש. ולכן זה חשוב מאד שהתפילה תילמד. הרבה אנשים, התפילה לגביהם תְפֵלה כמו שאתם יודעים לצערנו והתיפלות הזאת לא נותנת חשק להתפלל או לעשות איזה משהו וזה חבל. ממש חבל. המטרה שלנו היא למעשה להגיע למצב של תפילה אמיתית בדבקות, שכשאדם יכנס לשם הוא לא כ"כ ירצה לצאת.
הרב אריה חיים נווה שליט"א / השיעור התקיים בתאריך 3/7/19
סוד הזוגיות – זוגיות מאפס
שני השיעורים הקודמים היו שיעורי מבוא, ואנחנו רוצים להתחיל את הכל בצורה מסודרת, ממש לעשות 'בראשית'.
חלק מהדברים אתם שמעתם אבל בהקשר הזוגי זה נהפך להיות עוד יותר קריטי וכמובן שאפשר לעשות לזה השלכה גם כן בין אדם לחברו. 'רבי עקיבא' אמר: "ואהבת לרעך כמוך" יתחיל באשתו. הסיבה שהוא אמר את זה מבוססת על עניינים של כל 'חכמת הקבלה' שגבר ואישה זה 'אור' ו'כלי', ולכן יש לנו את הקב"ה והשכינה, "קודשא בריך הוא ושכינתיה" וכל העניין של זכר ונקבה שמופיעים בתורה עניינם משפיע ומקבל. אין להם שום עניין אחר חוץ מזה שהאור נותן והכלי מקבל. עכשיו, לכלי אסור לקבל ע"מ לקבל אלא הוא צריך לקבל על מנת להשפיע ואז תהיה להם 'השוואת הצורה'.
הרב אריה חיים נווה שליט"א
מסודות הדעת- ריקות או מלאות
חלק מהעניין של השיקום הרגשי של האדם והשיקום בכלל מצריך כמה דברים,
בשעורים שלנו אני משתדל ללמד עקרון בחוכמת הקבלה. בעקרון את חוכמת הקבלה היה צריך ללמד בצורה מסודרת מתוך ספר אבל למעשה אין ספר מסודר. בכלל ביהדות אין ספר מסודר על אף נושא. ספר מסודר אני מתכוון לרציונאל האנושי. הרי כל הדברים האלה נכתבו ברוח הקודש ומכוון שזה נכתב ברוח הקודש אז מי שחווה את זה חווה את זה מקבילית. אז זה לא שהוא עשה כאוס הוא דיבר ומסר שהוא ראה אלא הם השתדלו מאוד שזה יהיה מפנימי לחיצוני. כולם השתדלו שזה יהיה מפנימי לחיצוני. אבל עדיין לאדם הרגיל הרציונאלי שחי פה זה לא עושה לו סדר אין לו 'התחלה' 'אמצע' ו'סוף' הוא לא יודע מה לעשות עם המידע הזה. הוא לא יודע מאיפה זה מתחיל.
פרשת מטות מסעי
תמלול מפרשת השבוע התשע''ח
הרב אריה חיים נווה שליט"א
אנחנו בכל שנה מדברים על עניין המסעות והחשיבות של המסעות עצמם ואני מעלה והעליתי בכמה צורות את העובדה - שמשמות עד ספר דברים, שזה 80 אחוז מן התורה 4/5 מן התורה, יש 4 חומשים מבין חמישה חומשי תורה, על מה מדובר? מדובר רק על הליכה במדבר. משמות שמוציאים אותם ממצרים, יוצאים החוצה למדבר, רק הולכים הולכים הולכים, עבור לויקרא, במדבר, דברים, רק הולכים. ומה הקטע בסוף ? אם היה ניתן לנו רק החומש ולא היה 'נביאים וכתובים' לא היינו יודעים לאן הם הגיעו, לא היינו יודעים אם הם הגיעו, כי החומש לא מסתיים בזה שהם נכנסו לארץ ישראל רק בספר יהושוע זה כתוב (זה שייך לנביאים). ובאמת חז"ל תמהו האם להכניס את יהושוע לחומש, כאילו לספר לכולם, 'הנה הגיעו', אמרו 'לא, לא להכניס את זה'. למה? כי זאת לא הפואנטה. התוצאה היא לא הפואנטה הדרך היא החשובה. (תרשמו את זה לעצמיכם) זה עקרון כ''כ חשוב בחוכמת הקבלה - התכלית היא הדרך והדרך היא התכלית.
הרב אריה חיים נווה שליט"א / השיעור התקיים בתאריך 26/6/19
סוד הזוגיות – "מתחילים הכול מהתחלה"
מה זה כביכול הרעיון של זוגיות מהתחלה? כל כמה זמן צריך לאוורר את המערכת כי יש כ"כ הרבה גיבובים של מידע, ונתונים שצריך לוודא כל כמה זמן שתמונת הזוגיות מתקבלת כמו שצריך, וכדי להעלות אותה אנחנו צריכים קודם להבין שתמונת הזוגיות זה לא בדיוק גבר ואישה, זה לא מתחיל מגבר ואישה זה מתחיל מדבר הרבה הרבה יותר עמוק. זה מתחיל מהתמונה של הבורא והבריאה.
הבורא והבריאה זה כמו גבר ואישה, האור והכלי, ואח"כ בתוך הספירות עצמן יש לנו חלקים זכריים וחלקים נקביים - זה נקרא 'זעיר אנפין' ו'מלכות' וגם 'חכמה' ו'בינה'. אנחנו נסביר את כל המושגים האלה לאט לאט כדי שזה לא יהיה ג'יבריש אבל בעיקרון לאט לאט לאט צריך להבין עד כמה עמוק בכלל כל הקשר הזה.