
בחר נושא: תורת המהות והעצמות | זוגיות | פרשת השבוע | סודות התפילה | תורת ההגות והתבוננות | תורת התיקון האישי והטיפול הרגשי | אחר
"עד שמצאתי את שאהבה נפשי" / הרב אריה חיים נווה שליט"א
"לחיות עם בלי הבן זוג ..." - חלק א'
עניין של זוגיות שנולדה כמו שאנחנו אמרנו מאז שחר ההיסטוריה. העולם התחיל בזוגיות לכתחילה והעבודה היא עבודה בזוג מכיוון שאם שואלים: מה עשו אדם וחוה בגן עדן לפני החטא? מה הם עשו ביחד לפני החטא? אז כתוב שהם עסקו בתשמיש, כמובן שזה לא משהו שהוא גשמי אלא שזה תודעות שמנסות לעשות ייחודים ומכיוון שזה התחיל בזוגיות שהזוגיות עצמה הייתה עסוקה בייחודים וקראו לזה תשמיש (הכוונה היא לחיבור בין התודעות), אז אנחנו יודעים שלמעשה זו המטרה של הזוג, מה הם עושים ביחד.
"עד שמצאתי את שאהבה נפשי" / הרב אריה חיים נווה שליט"א
חשיבות התנועה בזוגיות - חלק ב'
המשך משבוע שעבר.
[דברי הרב נווה: אבל אני כבר אומר' אסור לעשות דין כזה, השיעור הזה הוא רק שיעור הסברתי, אסור לבן אדם לבוא ולהגיד' בטח אשתי היא החדר כושר ולא האישה האמיתית, אסור לנו להגיד את זה בשום פנים ואופן כי אדם מתחת לחופה צריך להגיד לעצמו: כנראה שזאת כן האישה שלי והקב"ה רוצה כן שאני אתקן איתה ואני אעשה ככל שביכולתי כן לתקן איתה והוא יחליט אם זה בסדר או לא בסדר. אתה לא יכול להחליט שאתה לא עובד, למשל, ספורטאי לא יכול להיכנס לחדר כושר ולהגיד' החדר כושר הזה קשה לי מדי, אני אחכה שהוא ייסגר ואז אני אצא למגרש ספורט, כי אז אתה תצא למגרש ספורט לא מוכן וגם אם אתה תמצא את האישה האמיתית שלך אתה לא תהיה מוכן אליה ואז זה יראה לך שגם היא לא אמיתית וגם היא זה לא הזיווג שלך, אלא שחייבים לעבור דרך החדר כושר, זה עניין של להפוך קשר הכרחי לקשר בחירי, anyway אתה צריך לעבוד, anyway אתה צריך לעשות כמיטב יכולתך, anyway אתה צריך לחשוב: אני באתי לקיים מצוות "ואהבת לרעך כמוך" עם כל כוחות הנפש שלי וכל התכונות שלי ואני אעשה כמיטב יכולתי ונראה איך המציאות תתנהג.
"עד שמצאתי את שאהבה נפשי" / הרב אריה חיים נווה שליט"א
חשיבות התנועה בזוגיות - חלק א'
הקדמה -
"עד שמצאתי את שאהבה נפשי" זה שיעורי זוגיות שמונחים עפ"י חכמת הקבלה. אנחנו לוקחים עיקרון אחרי עיקרון אחרי עיקרון שנמצא בחכמת הקבלה ומיישמים אותו על זוגיות. המון המון המון הקבלה, כמעט הכל יש בין זוגיות לבין תורת הקבלה מכיוון שהיא מדברת על "יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה", יחוד של הקב"ה עם השכינה עצמה והרעיון הוא שהשכינה, הבריאה כולה (נסביר אח"כ מה זה שכינה) אבל בעיקרון הבריאה והבורא זה כמו זכר ונקבה, הבורא זה הנותן והבריאה זה כביכול המקבלת והיא נחשבת לשכינה, היא נחשבת לאישה והבורא נחשב לשוכן, לגבר, ויש יחס בין הגבר לבין האישה שהוא יחס שאמור להיות, היא צריכה להיות בעלת התנהגויות מסוימות והוא צריך להיות בעל התנהגות מסוימת.
"עד שמצאתי את שאהבה נפשי" / הרב אריה חיים נווה שליט"א
שיחת הלב- חלק ב'
פעם אחת בא מישהו ל'רב'ה מקוצק' והוא ראה אותו מנשק את ארבעת המינים, לא את האתרוג, ממש לוקח מנשק את האתרוג, את הלולב, את ההדס ואת הערבה, ארבע נשיקות הוא נותן לכל אחד מהם בנפרד. אז הוא אומר לו: הרב, למה ארבע נשיקות? כאילו יש עניין של חיבוב מצווה, אז הוא אמר לו: אני צריך לנשק כל אחד מהם אותו דבר, כאילו הלב שלי, אומר לו: אותו דבר הרב? ערבה - אין לה טעם ואין לה ריח, אתה מנשק רשעים כמו שאתה מנשק את האתרוג? אז הוא אומר לו: תסתכל על זה, מה אתה רואה? אומר לו: ארבעת המינים, אומר לו: זה מין אחד. אצלך אתה רואה ארבעת המינים, אני רואה מין אחד. אז זה ההבדל בין השכל לבין הלב - הלב מיד רואה שזה אחד. למה התורה אומרת לנו: תקשור את זה תעשה מזה אגודה אחת? אתה עושה מזה אגודה אחת ואתה אומר: איך אומרים לי לעשות אגודה אחת מאתרוג כ"כ יפה, כ"כ מהודר, בלי פגם, עם טעם, עם ריח כזה שמפיץ בכל החדר? כולם יודעים שסוכות היום לפי הריח של האתרוגים שיש בבית הכנסת, זה הריח הכי טוב בעולם, אתה רואה את הערבה ככה מידלדלה מהצד, ככה בלי טעם ובלי ריח ואני צריך להתייחס אליהם אותו דבר. זה פלא ומי שלא קולט שכל התורה מדברת על זה מפספס כאן את כל התורה [דברי הרב נווה: ולהערכתי פשוט כולם מפספסים את כל התורה]. למה? כי אף אחד לא מדבר על הטריטוריה של הלב.
"עד שמצאתי את שאהבה נפשי" / הרב אריה חיים נווה שליט"א
שיחת הלב- חלק א'
יש בחכמת הקבלה חלוקה ל 'מוחא וליבא' שלכאורה זו חלוקת התודעה. למעשה זה לא אמור להיות, אמור להיות דבר אחד, מה זה 'מוחא וליבא'? אז רוב האנשים מתרגמים את זה לעבודה של השכל ועבודה רגשית, אבל למה שיהיו שתי עבודות? למה שזה יהיה בשני מקומות? למה יש עבודה רגשית ויש עבודה שכלית? אז התשובה היא שכל דבר שאנחנו רואים אותו כנבנה, כמשהו שהוא מובנה פה, יש לו מבנה בעולם העליון ובעולם העליון ביותר. עצמות הבורא נחשבת ללב והאור אין סוף נחשב לשכל. אמנם פה, בעולם שלנו נאמר 'מוחא שליטא על הלב' אבל זה רק בגלל שהלב של העולם התחתון נחשב לחפץ הלב, נחשב לרצון, אז כביכול ההיבט השכלי צריך לשלוט בו, שהאדם צריך להיות כמעט קר, לעשות שיקולים קרים, להפעיל גבורה ולפעול כגבורה כנגד השכל, לעשות שיקולים יותר רציונליים. אבל באמת בעולם העליון יותר שזה העולם האידאלי, יש שמה 'ליבא שליטא על המוחא' ולשמה צריך להגיע, רק צריך להבין מה זה 'ליבא שליטא על המוחא', צריך לדעת למה זה ככה למה זה 'ליבא שליטא על המוחא' ואיך זה בא לידי ביטוי. האמת היא שזה העניין של פרשת 'בשלח', של 'שירת הים', של 'קריעת ים סוף' (נדבר על זה בפרשה, בשיעור הגדול שהוא שיעור מאד מאד חשוב, זה ממש שער לאור חדש).