Facebook

  • 1
  • 2
  • 3
Prev Next
קטלוג שיעורים

קטלוג שיעורים

מיטב השיעורים של הרב נווה בנושאים מגוונים עכשיו זמינים על גבי דיסקים לשמיעה. זוגיות | תיקון המידות | התפתחות רוחנית ועוד...

להמשך
תורת המהות והעצמות

תורת המהות והעצמות

תורת המהות והעצמות -לחצו כאן לפרטים

להמשך
עד שמצאתי את שאהבה נפשי

עד שמצאתי את שאהבה נפשי

סדרת שיעורים חדשה בנושא זוגיות

להמשך
  • 1
  • 2
  • 3
Prev Next
 סודות התפילה וההתבודדות- סוד תפילת הבורא חלק ג'

סודות התפילה וההתבודדות- סוד תפילת הבור…

ההוויה שלך היא אלוקית, בגלל שההוויה שלך אלוקית ככה היא תתנהג

להמשך
פרשת נשא- עניין כוונת הלב

פרשת נשא- עניין כוונת הלב

הרבה פעמים בעבודת ה' שלנו אנחנו מרגישים תקועים אבל למעשה המילה תקוע לא נכונה אלא אנו נמצאים על צומת 

להמשך
הכנה לשבועות

הכנה לשבועות

הכנה זה אומר שהכלי הוא גדול רק הוא מורכב מ 50 חלקים, 50 רבדים, 50 דרגות עומק 

להמשך

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

בס"ד

 

נקודה למחשבה-'מראש ועד אינסוף' ראש השנה התשע"ה /הרב אריק נווה

 

 

המצווה האולי חשובה ביותר, אם אפשר להגיד את זה ככה, זה עניין של מצוות השופר בראש השנה. כי העניין של ראש השנה זה להעיר מן השינה,

שופר הוא מבחינת התעוררות השינה. אני אקריא קטע מליקוטי מוהר"ן ואני אסביר אותו: "שופר הוא בחינת התעוררות השינה, כמובא בספרים, ששופר מרמז בחינת עורו ישנים מתרדמתכם". יש בחינה של תרדמה שנקרית באדם ורואים את זה על ידי זה שאנשים מתוכנתים לשרוד, על ידי זה שהם לא מתפתחים, על ידי זה שהם לא מתקדמים לכיון הנכון, שהם לא ערים למה שהם צריכים להיות ערים אז זו נקראת שינה. זה קורה בכל הרמות זה לאו דווקא אדם שהוא לגמרי באאוט, כי קרוב לוודאי שאדם שהוא לגמרי באאוט גם לא נמצא בראש השנה בבית הכנסת.

גם לנו, לכל אחד, יש את השינה שלו ואת התרדמה שלו מפני המדרגה הבאה.

על ידי זה הוא בחינת להתיר פה אילמים ולהתיר פה עקרות כנ"ל.

 

להתיר פה אילמים זה אומר שפרעה - אותיות פה רע והעביד אותם בפרך. פה והדיבור מגלים את המחשבה של האדם את האור שלו. הוא העביד אותם בפרך, בפה רך. המטרה היא מה שאנחנו קוראים פה סתימת פיות, לשבש להם את הדעת,

לתת להם דעת שהיא לא נכונה. להגיד להם תעסקו בעבודה, העבודה משחררת, תהיו אחראיים, תשלמו ארנונה, משכנתא, אל תתעסקו בדברים רוחניים, סם להמונים ודברים מן הסגנון הזה, בזה הוא סתם להם את הפה. בזה הוא היה פה רע.

 

התיקון של זה נעשה בפסח - פה סח לא שהוא רק מדבר, סח בגימטריה זה 68 זה גימטריה חיים, פה שמוציא חיים. עניין של הדיבור ועצם ההתעוררות מהשינה והדיבור הנכון הוא, למעשה, עומד כבר מששת ימי בראשית "ויצר ה' אלוקים את האדם עפר מן האדמה ויפח באפיו נשמת חיים". התרגום אונקלוס אומר "רוח ממללא", שנבראנו "רוח ממללא" היכולת שלנו לברוא עם הפה, לדבר עם הפה, להגות עם הפה. לא עם הפה עצמו, כמובן שזה מלבוש למחשבה... אבל עניין הפה עצמו יש לזה סוד גדול מאוד. המחשבה חושבת, כביכול, במקביל בבת אחת הרבה דברים והפה מוציא כל פעם ,בגלל שכל תיבה רודפת תיבה, זה ממש מקיים את רצון הבריאה להוציא לאור שלמות פעולותיו, שמותיו וכינויו ואז לפה יש תולדות, יש המשכיות. התורה שבעל פה היא למעשה תורה שמפתחת את התורה ומביאה את התורה הגולמית עד לאין סוף. וזה בחינת תקיעה, שברים, תרועה.

 

תקיעה- בחינת העדר הדיבור, בחינת "תקעת לזר כפיך נוקשת באמרי פיך".

תקיעה זה כמו לתקוע משהו בתוך הפה ואז זה בבחינת העדר דיבור, וזה מה שזה מצביע. מצביע על התהליכים.

תרועה -הוא בחינת הדיבור. בחינת "שפתי צדיק ירעו רבים" ואז זה באמת בחינת דיבור, התרועה עצמה.

התקיעה זה טוווווו ארוך וזה מבחינת העדר דיבור.

התרועה היא הטוטוטוטוטו שזה בחינת דיבור. דבר אחרי דבר, תיבה אחר תיבה.

שברים –זה בחינת ביטחון. טווווט טווווט טוווט שלושה שברים. בחינת "שֹברו על ה' אלוקיו", כי שברים זה מלשון לשֹבור שזה מראה על ביטחון וזה מבחינת כלי ההולדה כמו שכתוב "האני אשביר ולא אוליד".  

"כי על ידי השופר שהוא בחינת התעוררות השינה, על ידי זה הוא בחינת להתיר פה אילמים ולהתיר פה עקרות כנ"ל. דהיינו, שכוח הדיבור היוצא בכח מאלו שנתעוררו משנתם שמתחילה היה בבחינת העדר הדיבור כי היו כחרשים ואילמים כנ"ל ועכשיו כשמעוררם משנתם לה' יתברך, עד ששומעים התעוררות החכם האמת אזי מתחילין לדבר כנ"ל".

 

אז לנו זה נראה כמו דיבור רגיל אבל הדיבור הוא למעשה כל תכלית הבריאה. לפני זה הכל "היה אור עליון פשוט ממלא כל המציאות... וכאשר עלה ברצונו הפשוט לברוא העולמות ולהאציל הנאצלים ולהוציא לאור שלמות פעולותיו, שמותיו וכינויו אשר זאת היה סיבת בריאת העולמות הנה אז צמצם עצמו בנקודה האמצעית אשר בו".

אז יש עניין של לצמצם, יש לזה המון בחינות. הצמצום במחשבה יכול לרדת גם כן לדיבור, "וזה הדיבור בא לתוך כלי ההולדה שהם בחינת בטחני הדור כנ"ל".

ועל ידי זה נעשה פקידות עקרות כי יכול להיות שאדם בגלל שהוא ישן הוא עקר. הוא לא מוציא כלום. אין התפתחות. דיבור יוצר התפתחות. ברגע שאתה דן במשהו אתה יוצר התפתחות לדבר עצמו. הדבר אתה יכול לקבל אותו כחומר גלם, למשל, המילה בראשית. אפשר להעביר שיעורים שלמים על בראשית לדעת מה זה בדיוק בראשית, לפתח את זה. וזה עניין של לתת פה לאילמים. וזה עניין של פקידת עקרות. "ועל ידי זה נעשה פקידות עקרות שזהו בחינת ראש השנה. שאז נפקדה שרה כנ"ל. וכל זה הוא בחינת שופר שתוקעים בראש השנה. בחינת תקיעה, תרועה, שברים כנ"ל. ועל ידי פקידות עקרות נתגלה היראה כנ"ל. וזה בחינת שופר כמו שכתוב "אם יתקע שופר בעיר ועם לא יחרדו" ".

 

השופר למעשה כמו שאמרנו פותח פה, פותח פתח ומעורר את האדם למקום כל כך גבוה שאם קודם הוא היה באטימות גמורה לרוחניות עכשיו יש התחברות.

 

השופר מחבר. המושג דעת אצלינו זה לא Knowledge, זה לא אינפורמציה, אלא זה לשון התחברות.

אנשים שמתו מוות קליני בגלל התפשטות הגשמיות שנעשתה בגלל הגוף שלהם אז הם יותר מחוברים לאור. הם מקבלים מידע בבת אחת.

כמו שסיפר אחד שהוא אמר "במקום הזה אין לך שאלות אתה יודע על הכל. אתה יודע על שמשות ועל גלקסיות ועל ריקוד ועל ניגון ועל רפואה אתה יודע בבת אחת". ידיעה זה בגלל ההתחברות למקום הזה. נכנסת פנימה, אתה התחברת. שופר מחבר וברגע שהשופר מחבר אז מקבלים מזה גם כן יראה ולכן כתוב ""אם יתקע שופר בעיר ועם לא יחרדו". וזה בחינת שופר שהוא קצר מלמעלה ורחב מלמטה שזו בחינת "מן המיצר קראתי יה ענני במרחב יה" כמובא. כי על ידי השופר הוא התגלות היראה כנ"ל שעל ידיה זוכין לאריכות ימים דיינו להרחיב ולהאריך ימיו בתוספות קדושה יתרה בכל עת שזה מבחינת קצר מלמעלה ורחב מלמטה. בחינת יראת ה' היא אוצרו, בחינת עשאה כאוצר כנ"ל".

 

מה כל זה קשור? בגלל שהשופר יוצר את ההתחברות הזאת, הוא מחבר, הוא מכניס את העולם הפנימי שלך פנימה. נוצרת מזה יראה ומן הסתם זוכים גם לאריכות ימים. אריכות ימים זה לא להוסיף לגיל הביולוגי, יש עניין ש"למען ירבו ימיכם וימי בניכם" שזה להוסיף לגיל הבילוגי, ויש עניין של להאריך ימים. שהרי אי אפשר להאריך את היום, יום זה 24 שעות, 60 דק' ו60 שניות מה עניין להאריך יום?

אלא העניין הוא שאם המחשבה אז היא עמוקה ביום אחד אתה מסוגל להשיג הרבה מאוד ידע. ושוב אמרנו, בגלל שהשופר גורם להתחברות, לדעת פנימית עמוקה, אז אתה מתחבר ליותר ידע אז ממילא זה מביא איתו את היראה וממילא מביא איתו גם את האריכות ימים. "וזה בחינת תיקוני עתיק שהוא בחינת אריכות ימים כי זה כניסה למקום מאוד מאוד גבוה. בחינת זקן כנ"ל, הזקן גם כן קצר מלמעלה ורחב מלמטה כמובא בכוונות. שתיקוני דיקנא הם בחינת מן המיצר קראתי ענני במרחב, שבתחילה היא קצרה ואח"כ הולכת ומתרחבת היינו כנ"ל כי זקן הוא בחינת אריכות ימים הנ"ל דהיינו שמאריכין ומרחיבין ימיו בכל עת בתוספות קדושה כנ"ל שזה זוכין על ידי יראה כנ"ל. שכל זה הוא בבחינת שופר כנ"ל".

 

כל הרעיון שמקצר לרחב - אנחנו נמצאים במקום שנקרא קצר – זעיר אנפין, והרחב נקרא – אריך אנפין. הקצה הצר של השופר נמצא בזעיר אנפין והקצה הרחב שלו נמצא באריך אנפין. וכל השופר עצמו איך שהוא בנוי והקול שהוא משמיע מחבר אותנו מהמקום שלנו, יוצר חיבור למקום התודעתי היותר גבוה.

אז מתודעה  קצרה, תודעה  קטנה, מזעיר אנפין כל השופר דרך המבנה של השופר יכול לחבר אותנו לאריך אנפין.

"נמצא שע"י השופר שהוא בחינת התעוררות השינה ועל ידי זה נעשה פקידות עקרות כנ"ל, ע"י זה נתגלה יראה כנ"ל. ויראה מכניעה את הבל היופי, כנ"ל וזה בחינת ההבלים של השופר, כמבחינת הבל היופי. כי שופר מלשון הבל היופי. בחינת שפרו מעשיכם". שופרא של יעקב היה כשופרא של האדם הראשון, היופי שליעקב היה כמו היופי של האדם הראשון.

 

מכיון שיש הבל, שיוצא ההבל שתוקעים בשופר אז זה נקרא הבל היופי. זה הבל השופר. אז הבל השופר שלוקח אותנו ממקום צר, ממקום קטן, בתודעה מרחיב אותנו למקום רחב בתודעה. דהיינו מחבר אותנו מכניס אותנו פנימה לעומק, יוצר התחברות פנימית. זה נקרא הבל היופי. שזה לא רע זה הבל היופי הטוב. זה הבל שיוצא מהפה ויופי של השופר. הבלא דשופרא = הבל של השופר. ולכן זה מבטל, מן הסתם, בגלל עומק המשמעות שלו את הבל היופי השטחי שאנחנו מכירים פה בעולם הזה. "היינו שעל ידי ההבלים של השופר נכנע הבל היופי כי שופר הוא בחינת התגלות היראה".

אז באמת שופר עושה דבר אדיר. מקצר, כביכול, תהליכים שאנחנו אמורים ללמוד כל השנה ולהתאמץ כל השנה ולהתייגע כל השנה כדי להתחבר למקומות מאוד גבוהים מאוד, מאוד עמוקים, בא השופר ועושה את זה.

 

איך הוא עושה את זה? זה כבר נושא בפני עצמו... זו החכמה של הקב"ה שאיך היא עושה את הדבר עצמו. זה להבין את קרן האיל ואת ההבל ולהבין מה זה מקום צר ומה זה מקום רחב ואז להבין איך בדיוק זה נעשה, אבל בעיקרון אנחנו מסבירים מה זה כן נעשה בראש השנה - הוא מסוגל לחבר אותנו למקום מאוד מאוד עמוק.

 

אז שוב אנחנו רק נסכם -התקיעה הראשונה שנשמעת זה בחינת אין פה, אין דיבור, העדר הדיבור. אח"כ יש לנו שברים שזה עניין ביטחון, גם עניין האמונה. כי איך פותחים את זה איך יוצרים את המצב הזה? את האפקט של השופר איך יוצרים בנפש? זה נוצר מהעדר דיבור כי אדם שהוא לא רוחני, אין לו דיבור הוא לא מסוגל לפתח דברים. הוא מפתח דברים איך שהוא רוצה, הוא ממציא דברים מעצמו.

אבל אדם רוחני מהעדר דיבור צריך לעבור לתורה שבעל פה, לפתח את החומר גלם שיהיו לו כלים לפתח את זה. כלים שהם כלי דעת, זה כלי התחברות אתה לא יכול לפתח איך שאתה רוצה, זו לא פילוסופיה בשביל זה יש את השברים שהם עניין של ביטחון, עניין של אמונה. האמונה שמחפשת והביטחון שהאמת נמצאת שם הם אלה שמובילים אח"כ לתרועה שזה בחינת דיבור ושזה עניין הפיתוח, להוציא לאור שלמות פעולותיו, שמותיו וכינויו ואז יש שלמות ואז מתקיימת כל הבריאה כולה וכל זה קצת מן הקצת מהסוד של השופר.

נקודה למחשבה -  הנקודה למחשבה צריכה להיות ההבנה של מה זה התעוררות משינה. רוב האנשים מרגישים שהם כן ערים, שהם כן מפוקחים. שינה זה אומר שהתודעה שלך נמצאת במקום אחר בזמן שהגוף שלך נמצא במקום אחר.

כתוב "אני ישנה וליבי ער". יש מצב שאנשים נמצאים פה בעולם הזה והם בחינת ישנים, הם לא מודעים פשוט לתרחיש שקורה במקום אחר, הם לא מודעים לו.

 

לא מודעים לעובדה שיש כאן את הקב"ה ויש כאן מלאכים ויש כאן נשמות. יש כאן עוד ארבעה עולמות, מעבר לעולם הזה שזה עולם היצירה, עולם הבריאה, עולם האצילות ועולם קדמון. הוא ישן מזה. האדם צריך לעורר את עצמו, לחפש אחר האמת, לדבוק באיזו אמונה פנימית שיש כזה דבר, שיש אמת אובייקטיבית.

ואני צריך ללכת ולחדור ולחפש אחר הדבר הזה.

זה העניין שראש השנה ניתן, להתחיל את הכל מבראשית, להתחיל את הכל מאפס. לאפס את האדם שיתעורר לאמונה שלו. שהאמונה שלו זאת אמונת הייחוד זאת אמונת האמת, זו אמונה שיש אמת והאמונה שלנו היא מתאמתת.

זה לא  I Believeאנחנו לא רשאים שכל אחד יחשוב מה שהוא רוצה. יש כאן אמונה מתאמתת ואח"כ שיהיה ביטחון ללכת למצוא אותה. והליכה ממש בדרך, ללכת לחפש. למצוא ולעבור מאמת סובייקטיבית לאמת אובייקטיבית, ואם הוא עושה את זה אז זה בחינת שופר, כי המעבר מאמת סובייקטיבית לאמת אובייקטיבית. באמת הסובייקטיבית, זה מה שאמרנו, שהפתח של השופר הוא צר והאמת האובייקטיבית שהפתח של השופר הוא רחב. "מן המיצר קראתי יה" זה מהמקום של האמת הסובייקטיבית לכן זה מיצר, זה צרות, זה לא מקום טוב בכלל, ו"ענני במרחב יה" הוא ענה לי במקום שבו אני אגלה את האמת.

 

לכן השופר, העניין של שפרו מעשיכם, עניין של שופרא, של היופי, זה בהתגלות האמת. אז אפשר לעזור לשופר ע"י החיפוש אחר האמת או תחילת המסע אל האמת. בע"ה שנזכה!

 

שתהיה שנה טובה ומתוקה, זאת שנה שמסוגלת לגאולה שלמה התשע"ה .

אנחנו בד"כ לא מתבטאים ככה, אנחנו לא אומרים את זה, אין לנו עניין של להפחיד או להחזיר בתשובה או לעשות כל מיני דברים. אנחנו מלמדים תורה.

התשע"ה היא שנה מסוגלת לגאולה. צריך מאוד מאוד מאוד לעשות תשובה עם כל הלב. ולהתעורר למציאות. לקיים "עורו ישנים מתרדמתכם" ולהשתדל לעשות כל מה שאנחנו יכולים לעשות, לאהוב את הזולת. להתנהג כאלוקיים כמו שדוד המלך אמר "אמרתי אלוקים אתם ובני עליון כולכם" ולדאוג לצרוך מידע רוחני מאנשים נכונים, לדאוג להידבק בצדיק של אמת, להתפלל שנזכה לראות צדיק של אמת.

בע"ה כולנו נזכה להתאחד ולהגאל ביחד. תהיה גאולה שלמה, שאף אחד מאיתנו לא יחסר ולא ידח ממנו נידח.

בע"ה ממש ממש בקרוב, עוד השנה "והיה ה' למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד".

 

 

הוקלט בנוה קדשך - בית מדרש לאחדות
www.nave.org.il

 

 

 

 

  • חדשים
  • נצפים
  • מומלצים