Facebook

  • 1
  • 2
  • 3
Prev Next
קטלוג שיעורים

קטלוג שיעורים

מיטב השיעורים של הרב נווה בנושאים מגוונים עכשיו זמינים על גבי דיסקים לשמיעה. זוגיות | תיקון המידות | התפתחות רוחנית ועוד...

להמשך
תורת המהות והעצמות

תורת המהות והעצמות

תורת המהות והעצמות -לחצו כאן לפרטים

להמשך
עד שמצאתי את שאהבה נפשי

עד שמצאתי את שאהבה נפשי

סדרת שיעורים חדשה בנושא זוגיות

להמשך
  • 1
  • 2
  • 3
Prev Next
 סודות התפילה וההתבודדות- סוד תפילת הבורא חלק ג'

סודות התפילה וההתבודדות- סוד תפילת הבור…

ההוויה שלך היא אלוקית, בגלל שההוויה שלך אלוקית ככה היא תתנהג

להמשך
פרשת נשא- עניין כוונת הלב

פרשת נשא- עניין כוונת הלב

הרבה פעמים בעבודת ה' שלנו אנחנו מרגישים תקועים אבל למעשה המילה תקוע לא נכונה אלא אנו נמצאים על צומת 

להמשך
הכנה לשבועות

הכנה לשבועות

הכנה זה אומר שהכלי הוא גדול רק הוא מורכב מ 50 חלקים, 50 רבדים, 50 דרגות עומק 

להמשך

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

בס"דנקודה למחשבה - 'לא בשמים היא' פרשת ניצבים-וילך |הרב אריק נווה

 

 

בפרשה עצמה יש את הפסוק " לא בשמים היא ולא מעבר לים כי קרוב הוא הדבר בפיך ובלבבך לעשותו".

דיברנו על זה שכל ספר דברים הוא מעין ספר תוכחה של משה רבינו את העם והתוכחה זה לא לכעוס עליהם או לייסר אותם אלא להורות להם.

במשך ארבעה חומשים בראשית עד במדבר אז התורה היא כביכול מן השמים, הקב"ה אומר מה לעשות ועכשיו צריך לעבור תהליך של הטמעה.

 

כמה פעמים יוצא שכל אחד ואחד מאיתנו מתלונן על זה שמה שיש אצלו במחשבה הרבה יותר גדול ממה שיש אצלו בגוף, מה שהוא מסוגל לעשות.

שהפערים גדולים מדי בין מה שהוא יודע לבין מה שהוא עושה.

ואת האדם יכול לתקוף ייאוש ולבוא ולהגיד "טוב זה גדול עליי... זה בשמים אולי זה מעבר לים אני לא יודע... אני לא חושב שאני יכול להשתלט על ים המידע הזה".

וכאן בפרשה הזאת משה רבינו טורח, כביכול, להגיד לאדם "לא בשמים היא ולא מעבר לים כי קרוב הוא הדבר בפיך ובלבבך לעשותו".

מעניין שהוא נותן את זה לפה וללב. יש כאן רמזים.

 

בתיקוני זוהר, התיקון המפורסם שכתוב בסידורים "פתח אליהו" אומר:

"מלכות פה תורה שבעל פה קרינן לה".

יש לנו תורה שבכתב ויש לנו תורה שבעל פה. התורה שבכתב נתונה לנו, את התורה שבעל פה אסור היה לכתוב, מהסיבה הפשוטה שזו תורה שבעל פה.

 

התורה שבעל פה נועדה על פי נוסחאות מסוימות שלוש עשרה מידות שבהם התורה נדרשת וכו'. יש לנו אפשרות לדרוש את התורה ולהפיק ממנה באמצעות כללים עוד ועוד ועוד לפתוח אותה, לבאר אותה ולפרש אותה עד אין ספור ולכן זאת נקראת תורה שבעל פה שמאפשרת לנו לפתח את התורה אבל על פי מערכת עיקביות, על פי מערכת נוסחאות וכללים שדרכם מותר לנו לפתח את התורה עצמה. אז זה "בפיך" לעשותו.

"ובלבבך" זה עניין של רצון הלב. ר' נחמן מברסלב אומר שרוב ההתקשרות אל הקב"ה נעשית בתפילה ורוב ההשגות נעשות על ידי ההתבודדות.

זאת אומרת שאם האדם תקוע בגלל שהשכל שלו, כביכול, לא כזה חכם ויכול להיות שהרקע הסוציו אקונומי שלו לא כזה גבוה והוא לא מיוחס ואבא שלו הוא לא אדמו"ר ואין לו מושג איך לגשת לדברים עצמם אז כאן למעשה מפנים אותנו לעבודת הלב, עבודת התפילה, עבודת ההתבודדות שדרכה אפשר לקבל הארה מיוחדת ולהמשיך וללמוד בלי להגיד מי יעלה לנו השמים, מי יתן לי את התורה, מי יעלה למקומות כאלה גבוהים אלא שעוד פעם הוא מזהיר שבפיך ובלבבך לעשותו.

אז מצד אחד הוא אומר את זה לאנשים רגילים, תלמידי חכמים, זה בפה שלך אתה יכול להגיד תורה שבעל פה לאט לאט, תשנן, תתבונן.

מהצד השני הוא אומר לנו "בלבבך" זה אומר שזה ברצון שלך.

 

יש סיפור מפורסם על אליהו הנביא שראה דייג שיושב בדוגית שלו ואחרי ארוחה דשנה של דגים, מתבטל. והוא שואל אותו למה אתה מתבטל מן התורה? אמר לו אני לא בר הכי, אין לי שכל, אני לא יודע קרוא וכתוב, אני אדם פשוט שאל אותו ובמה אתה מתעסק למחייתך? אמר לו אנוכי דייג. אמר לו ואיך אתה דג? אמר לו אה אני קם ממש מוקדם בבוקר 03:00, 04:00 ואני יודע ללכת בדיוק למקום שהדגים נמצאים שם. אומר לו ואיך... תספר לי את המקצוע שלך. אז הוא אמר לו אני לוקח זרעי פשתן, אני זורע אותם בעונה שלהם, נותן להם מים, משקה אותם. אני יודע בדיוק איך הם יוצאים, מתי הם בשלים. אני יודע לנפץ מהסיבים שלהם, כדי לעשות מהם חבלים, מצודות. לדגים הקטנים אני עושה חורים קטנים, לדגים הבינוניים אני עושה חורים בינוניים ולדגים הגדולים אני עושה חורים גדולים. אני לוקח ואני דג עם החורים הגדולים ומשאיר את הקטנים כדי שימשיכו ויתפתחו. אין לי בהם תועלת כשהם קטנים. וככה הוא המשיך והוא סיפר לו את כל התורה של הדייג ואיפה הוא מוצא אותם ואיך הוא משאיר אותם והמחייה שלהם. אומר לו אליהו הנביא ישמעו אוזניך מה שפיך מדבר, אתה רצית ללמוד דייג תראה כמה ידע יש לך.

השתמשת בלבבך כדי לאגור לעצמך מידע. אז הוא אומר לו אם אתה היית מכוון את הרצון הזה לתורה אתה היית יודע, קצת מפה, קצת משם. היית לומד בשביל זה.

אם היה בזה איזשהו אינטרס אולי כסף אתה היית עושה את זה. בעיקר חסר לך רצון. אז כאן משה רבינו אומר זה בפיך ובלבבך לעשותו ואפשר, אמרנו, לפרש את זה לכמה חלקים.

 

"בפיך" לתלמיד חכם זה תורה שבעל פה, "הלב" זה רצון הלב.

"בפיך" זה תפילה, "הלב" זו העבודה שבלב, הפנימית, ההתבודדות, הכמיהה, הרצון וההשתוקקות.

ו"בפיך ובלבבך לעשותו" זה אומר שיש לך איזה סוג של תלות, לבקש ולדרוש, אפילו כשהשכל לא מונח טוב ואפילו כשאתה לא יודע, יש אפשרות לקבל סייעתא דשמייא באמצעות הפה והלב.

 

אז זה הרעיון של "בפיך ובלבבך לעשותו" וזה עניין גדול מאוד.  ואז תהיו אתם ניצבים פה היום. להיות ניצבים בזמן שהוא כולו יום, הארה שאין בלילה, הארה שהיא כולה יום. לכן חשוב שאדם לא ימצא לעצמו תירוצים ויגיד לא אני לא יכול, אני לא מסוגל, מה ארמית כל הגמרא זה ארמית מה לי ולארמית?! המשניות כל כך מסובכות, אנחנו לא מבינים אפילו חלק גדול מהם...

פירוש רש"י, אני לא יודע כתב רש"י, אני לא יודע למה רש"י מתכוון, הוא כותב כל כך בתמציתיות... ואז עוד פעם יש איזו בכיה פנימית מי יעלה לנו השמים וכו' וכו'.

אז שוב צריך להיזכר בזה "לא בשמים היא ולא מעבר לים כי קרוב הוא הדבר בפיך ובלבבך לעשותו".

 

נקודה למחשבה -  אנחנו צריכים לדעת, שלמעשה, הקב"ה נמצא איתנו כל הזמן.

הוא יודע את המוגבלות שלנו, הוא יודע את כל התירוצים שלנו, מה גם שהתירוצים נכונים. הוא יודע אותם. הוא נתן לנו את הבעיות כדי שיהיו לנו תירוצים אבל יחד עם זה הוא נתן לנו גם פה ולב לדבר איתו ולפנות אליו. ולקב"ה יש דרכים יצירתיות איך לפתור לנו את הבעיות. הוא לא נתן לנו בעיות וגזירות כדי שישארו הבעיות והגזירות. הוא נתן לנו בעיות וגזירות כדי שאנחנו נפנה אליו עם הבעיה הזאת ונראה דרך הפתרון שהוא יתן לנו את היצירתיות שלו ובכך גם נראה את הנוכחות שלו, נרגיש אותו. "בכל דרכיך דעהו" ו"ממעשיך הכרנוך" לכן אני נותן אפילו כאתגר לקחת איזה מאמר מהזוהר, מהחסידות, מהגמרא, שאתה אומר אין סיכוי שאני בכוח החכמה שלי, אני אדע אותו. ולהתפלל ולרצות לדעת אותו. לקחת טיפה זמן ולבדוק את היצירתיות איך הקב"ה פותר לנו את המאמר הזה. לאיזה אדם הוא מפנה אותך? עם איזה אנשים הוא מפגיש אותך? כך שבתוך זמן קצר המאמר הזה נפתר די בקלות. וזהו "לא בשמים היא ולא מעבר לים כי קרוב הוא הדבר בפיך ובלבבך לעשותו".

יהי רצון שנזכה. 

 

הוקלט בנוה קדשך - בית מדרש לאחדות
www.nave.org.il

 

 

 

 

  • חדשים
  • נצפים
  • מומלצים