Facebook

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
Prev Next
קטלוג שיעורים

קטלוג שיעורים

מיטב השיעורים של הרב נווה בנושאים מגוונים עכשיו זמינים על גבי דיסקים לשמיעה. זוגיות | תיקון המידות | התפתחות רוחנית ועוד...

להמשך
קטלוג שיעורים

קטלוג שיעורים

ריכזנו בשבילכם קטלוג שיעורים מובחרים, מוגש באהבה, להזמנות  050-7662857/8 אפרת 

להמשך
תורת המהות והעצמות

תורת המהות והעצמות

תורת המהות והעצמות -לחצו כאן לפרטים

להמשך
עד שמצאתי את שאהבה נפשי

עד שמצאתי את שאהבה נפשי

סדרת שיעורים חדשה בנושא זוגיות

להמשך
  • 1
  • 2
Prev Next
פרשת דברים- איך מוכיחים באהבה עצומה?

פרשת דברים- איך מוכיחים באהבה עצומה?

מדוע את ספר דברים הוסיף משה רבנו מדעתו?

להמשך
פרשת פנחס- סוד התנועה הרוחנית

פרשת פנחס- סוד התנועה הרוחנית

אמונה היא כמו סוג של הרגש שיש משהו מעבר וזה מה שגרם לאברהם אבינו לנוע, לפעול, לדרוש, לחקור, להגות, להפוך...

להמשך

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

בס"ד

נקודה למחשבה-'מסע ניצוצות הקדושה' פרשת מסעי/הרב אריק נווה

 

"ואֵלֶּה מַסְעֵי בְנֵי-יִשְׂרָאֵל... וַיִּסְעוּ, מֵרְפִידִם; וַיַּחֲנוּ, בְּמִדְבַּר סִינָי.  וַיִּסְעוּ, מִמִּדְבַּר סִינָי; וַיַּחֲנוּ, בְּקִבְרֹת הַתַּאֲוָה.  וַיִּסְעוּ, מִקִּבְרֹת הַתַּאֲוָה; וַיַּחֲנוּ, בַּחֲצֵרֹת. " וגו'.

המקור הוא מאור עיניים של האדמו"ר מטשרנאביל שכותב דבר מאוד יפה ומיוחד שקשור למסעות של האדם, הוא אומר "כל הדברים שבזה העולם כגון משא ומתן וריוח השכר הכל הוא התענוג שבא לו מזה הן הן ניצוצות שלו ששייכים לו שמלובשין בזה הדבר שנזדמן ששייכין לו כמבואר אצלינו במקום אחר".

זאת אומרת יש ניצוצות ששייכים לאדם ואיך הם שייכים לו? הם מושכים אותו ואדם מרגיש צורך ללכת ולעשות אותם, לרקוד, לנסוע לחו"ל למקום מאוד מאוד מסוים, ללבוש בגדים מאוד מאוד מסוימים, לעשן דברים מסוימים וכו'.  אז הוא אומר שם יש ניצוצות.

"מזה כמאמרינו על פי מה שכתוב 'במקומך יושיבוך ומשלך יתנו לך' כי אין אדם נוגע במוכן לחבירו"זאת אומרת שאנחנו לא כולנו עושים את אותו הדבר, הקב"ה פיזר ניצוצות בכל העולם.

בהתחלה הכל היה אור אינסוף ואח"כ היה צריך לברוא עולם, עולם שבו יש גופים נפרדים. כל גוף נפרד, כל נסיבות, כל מילה, כל אות, יש בו ניצוץ נפרד, והחובה שלנו עכשיו היא ללכת, לאסוף את כל הניצוצות האלה, בכל המסעות שלנו, במסע החיים שלנו. מי יבחר מי ילך ויביא מה, למה בן אדם מסוים אוהב אומנות ובן אדם אחר אוהב מתמטיקה, בן אדם אחר אוהב את הים? כי הניצוצות הם שייכים לשורש נשמתו.

"אי אפשר להיות להן עלייה כי אם על ידי זה האדם שהן שייכין לשורש נשמתו"

זאת אומרת כל מה ששייך לשורש הנשמה שלנו, אנחנו נמצא את עצמנו בעלי מגמה, ללכת ולמשוך ולהוציא את הניצוץ ששייך לאותו מקום "שהן בחינת נפשו ממש.

וזהו הטעם שצריך כל אחד ליסע זה למקום פלוני וזה למקום פלוני כי הנהגת הבורא יתברך שמו שהוא יודע כי חלקי ניצוצות השייכים לנפשו הן שם מלובשים במאכל או באיזה משא ומתן ומסבב הבורא ברוך הוא סיבות בכדי שילך האדם הלז שם על ידי שנותן לו בליבו חשק ומלביש לו הסיבה בדבר מה שיצטרך ליסע לשם ועיקר הכוונה שיאכל שם וישתה או משא ומתן ועל ידי זה יעלה הניצוצות ההם כמובאר אצלנו זה הענין באריכות במקום אחר".

הוא אומר שלנו זה נראה כאילו יש לנו בחירה ללכת ולבחור מה שאנחנו רוצים, את המסע שלנו ואת המקומות שבהם נבקר אבל האמת היא שהקב"ה נותן חשק בלב לכל אחד ואחד מאיתנו ללכת לעשות את המסע שלו שעובר במקומות מאוד מאוד מסוימים. המקומות המסוימים האלה קשורים לשורש נשמתנו, אנחנו הולכים לשם ומוציאים ומעלים את הניצוצות.

ניצוץ נשמה, שלא לדמיין איזה דימיונות לא גשמיים ולא רוחניים שיש איזה אור מקופסל באיזה לחמניה או אני לא יודע מה...אלא ניצוץ זה אומר ניסיון החיים.

ברגע שהתודעה של האדם תלך ותעסוק בזה ותעבור את ניסיון החיים הזה, זה נקרא שהוא מושך אליו ניצוץ נשמה.

למשל, כאשר אדם רוקד יחף בגואה זו הרגשה מאוד מאוד מסוימת, להרגיש מה שהוא מרגיש שם כי הוא לא מרגיש את אותה ההרגשה פה בישראל או בכותל המערבי אפילו שיעשה את אותה הפעולה. מה שהוא ירגיש שם ומה שהוא יעשה שם הבחוץ הוא כמו סימולטור, מבפנים הוא מפעיל אצלו את ניצוץ הקדושה, ניצוץ הקדושה נותן לו עכשיו ניסיון חיים, הרגשה, ההטמעה של החוויה עצמה היא הניצוץ הקדוש וככה יש טעמים במזון מסוים, יש חויות פיזיות, רגשיות ומחשבתיות בכל מקום ומקום שאנחנו הולכים אליו וזה נקרא ניצוצות קדושה.

מכל המסעות האלה הוא חוזר בחזרה ואיתם הוא אמור ללמוד תורה, ואיתם הוא אמור להשלים את האישיות שלו. התורה היא מחשבת הבריאה, מחשבה אחת שנשתברה להרבה מאוד ניצוצות עכשיו צריך להעלות את כל הניצוצות האלה ולחבר ביחד את התורה.

התורה היא תורה של אחדות, התורה היא תורה של שלמות והתורה היא תורה של אהבה "ואהבת לרעך כמוך" אז סך כל הניסיונות האלה, אמורים לקחת את הניצוצות שאנחנו אוספים אותם ולתרגם אותם לסוג הזה של הידע.

על פי רוב, רוב בני אדם רק ילכו ויחוו את החוויות ויביאו איתם את מפעל החיים שלהם שזה למעשה אוסף כל הניצוצות קדושה, זה המסע של היהודי באשר הוא, זה המסע של הישראלי באשר הוא, אבל בסופו של דבר צריך לעצור באיזשהם מקומות ולחבר את הכל, לעשות מכל הדברים האלה חוכמה.

התשובה היא שזה מתחלק למעשה לשני דברים, מודע ולא מודע. בלא מודע אנחנו רואים פתאום אנשים שמסתובבים בכל העולם, בצורות כאלה ואחרות, חוזרים הביתה וחוזרים בתשובה. שמוצאים איזשהו היגיון כשהם שומעים דברי תורה. זה קרה לי באופן אישי. ויש כאלה שפשוט צריכים לחקור מבעד לתורה עצמה, ממש ללכת ללמוד ואז להסיק מזה שיש משהו שהוא נמצא מעבר.

אלה שחוזרים בתשובה או שנעשים רוחניים, כביכול, רק מן החוויות שלהם זה מוזר להם למה הם חזרו בתשובה. אתה תשאל אדם כזה למה חזרת בתשובה? אז הוא יתלה את זה באיזו הרצאה את התהליך שהוא עבר, איזה צער שהוא עבר, כל אחד יתלה את זה באיזה משהו אבל האמת היא שסך הניצוצות בנו בנפשו, בנפש פנימה, בליבו, הם בנו בו למעשה את המקום להאמין שיש משהו שהוא מעבר ושכדאי שהוא ילך ויחפש אחריהם. זה העניין של המסעות שאנחנו צריכים לעשות אותם המסעות עצמם הם מסעות שאוספים הרבה מאוד ניצוצות קדושה, הם חונים בכל מיני מקומות ושם באותם מקומות האדם כאשר הוא חונה הוא מרכיב בנפשו את ההרגש איך עכשיו הוא שופט את העולם, איך עכשיו הוא מרגיש את העולם אם לפני המסע היית שואל בן אדם – תגיד, מה דעתך יש אלוקים? או משהו מעבר? לא, מה פתאום, הכול שטויות, אין כאן כלום, זה הכול חומר, תעזוב אותך משטויות, יש בן אדם שפשוט ניסיון החיים שלו יוביל אותו לא לזרוק את זה כל כך בקלות ולפני שנכנסים לארץ ישראל ולפני שמגיעים לספר דברים שזה כבר הספר הבא, שזה למעשה משנה תורה זה ספר נוסף שכתב אותו משה רבינו, אז לפני שנכנסים לשם התורה אומרת האדם חייב לעבור את המסעות שלו ובמסעות שלו הוא חייב לאסוף את הניצוצות האלה שהם שייכים לשורש נשמתו והן מרכיבות אחר כך את ההרגשה שלו, של המעבר.

עד כאן זה העניין של המסעות אנחנו נמשיך לדבר על זה בשבוע הבא.

 

נקודה להתבוננות -צריך לשים לב להשתנות הרגשית שיש לנו, הרבה פעמים כשאנשים רוחניים מנסים לדבר עם אנשים לא רוחניים נתקלים בקיר אטום.

ואף על פי שנראה לאותם אנשים כאילו יש הוכחות מדעיות לכל מיני דברים או שיש דברים שאיך יכול להיות שאתה לא שם לב?! איך יכול להיות שאתה לא רואה את זה?!  הנה אנחנו נמצאים עכשיו בעיצומו של מבצע "צוק איתן", יש אלפי רקטות באויר ויש הרבה מאוד אנשים מהצד המאמין והרוחני שאומר איך אנשים לא רואים שה' עוצר את זה, אנשים לא רואים שיש כאן ניסים?!

לעומת זאת יכולים לראות עיתונאי ציני שאומר כן זו מערכת כיפת ברזל, היא מיירטת יש טיל מסוים שעף בזוית מסוימת ויש טיל אחר שעף כנגדו והוא זה שמפיל אותו, כל ניסיון לשייך את זה עכשיו לגורמים רוחניים נראה לו הזוי לגמרי. ואלה מתעצבנים ואלה מתעצבנים, אלה מתוסכלים ואלה מתוסכלים. האמת היא שכדי לדבר על המֵעֵבֶר, אנשים שעשו את הסוויץ' אל הצד האחר, אל הצד הרוחני קודם כל מצאו בליבם מקום לחפש, קודם כל הם ירדו מקביעה שאין כלום. הרי בהתחלה אדם  מגיע מקביעה שאין כלום, הוא אומר אני קובע שאין כלום וברגע שהוא יורד מזה ומתחיל לחפש אז האוזניים שלו והלב שלו יותר קשוב לשמוע את המעבר. לכאורה, אנחנו אומרים הרי תורה ניתנה בסיני אז מה זה עכשיו כל המסעות וכל הייסורים וכל העינויים האלה? בשביל מה לנוד ולנוע בארץ? פשוט תיכנסו לארץ ישראל עם התורה ותגמרו עניין. הנקודה היא שהתורה מלמדת אותנו כלל מאוד מאוד חשוב, לתת את התורה זה לתת כבר מוצר מוגמר ויכול להיות שחלק מן האנשים לא מוכנים לזה עדיין, הם לא שואלים שאלות. אנחנו ראינו את זה שחלק אמר להם שהם רוצים לחזור למצרים וטוב לנו סיר הבשר... עדיין הראש היה במצרים, הם עדיין היו מקובעים, מצרים זה חומר ולבנים.

אז מה הקב"ה נתן? הוא נתן להם, למעשה, לעשות מסע. הוא איפשר להם, למעשה, לעשות מסע, את המסעות האלה בתוך הנפש. אז הנקודה הזאת להתבוננות שאנו מבקשים אותה שתעשו היא תתנו מקום ללב שלכם להשתנות, תנו מקום ללב שלכם לצאת החוצה לחפש את המעבר, לא לקבוע ולשפוט את המציאות בראש ולהחליט שאתם יודעים אותה. תנו מקום למסעות שאתם עושים אותם לחפש האם יש עוד משהו, האם יש עוד אמת שלא גילית אותה לגמרי, לא להחליט על המציאות, לא להחליט שאתה יודע ושאתה מבין וגמרת ואתה סגור על המציאות שלך. תשאיר את הכל פתוח. פתח את הלב שלך ותעבור עוד מסעות אולי אפילו צריך לנסוע לחו"ל, אפילו צריך בכלל ללכת ברגל מאילת ועד מטולה, לדבר עם אנשים לחקור, להתעסק במקצועות כאלה ואחרים, רק כדי לפתוח את הלב ולשאול את עצמך האם יש מעבר ולא להיות בעל אג'נדה כי זו המטרה של המסעות לפחות להביא אותך למצב של אולי יש את המעבר. אז אתה תהיה קשוב לשמוע את הדברים שבאמת נמצאים מעבר. 

  • חדשים
  • נצפים
  • מומלצים