Facebook

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
Prev Next
קטלוג שיעורים

קטלוג שיעורים

מיטב השיעורים של הרב נווה בנושאים מגוונים עכשיו זמינים על גבי דיסקים לשמיעה. זוגיות | תיקון המידות | התפתחות רוחנית ועוד...

להמשך
קטלוג שיעורים

קטלוג שיעורים

ריכזנו בשבילכם קטלוג שיעורים מובחרים, מוגש באהבה, להזמנות  050-7662857/8 אפרת 

להמשך
תורת המהות והעצמות

תורת המהות והעצמות

תורת המהות והעצמות -לחצו כאן לפרטים

להמשך
עד שמצאתי את שאהבה נפשי

עד שמצאתי את שאהבה נפשי

סדרת שיעורים חדשה בנושא זוגיות

להמשך
  • 1
  • 2
Prev Next
פרשת דברים- איך מוכיחים באהבה עצומה?

פרשת דברים- איך מוכיחים באהבה עצומה?

מדוע את ספר דברים הוסיף משה רבנו מדעתו?

להמשך
פרשת פנחס- סוד התנועה הרוחנית

פרשת פנחס- סוד התנועה הרוחנית

אמונה היא כמו סוג של הרגש שיש משהו מעבר וזה מה שגרם לאברהם אבינו לנוע, לפעול, לדרוש, לחקור, להגות, להפוך...

להמשך

 

 

 

 

 

 

 

 



בס"ד

 

נקודה למחשבה - פרשת 'צו' תשע"ד / הרב אריק נווה

תכונת הנאמנות 

 

כתוב- " וַיַּעַשׂ אַהֲרֹן, וּבָנָיו--אֵת, כָּל-הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר-צִוָּה ה', בְּיַד-מֹשֶׁה"

פרוש רש"י- להגיד שִׁבְחָן שלא היטו ימין ושמאל.

אומר חת"ם סופר- מה פרוש שלא יטו ימין ושמאל וכי יעלה על הדעת כי אהרון ישנה מדברי השם? אלה דרכם של אנשים, אם מכבדים אותם באיזה כבוד של מצווה, מראים סימני היסוס וסירוב מתוך עניוות כביכול, ומטים בכתפיהם על ימין ועל שמאל מגיד הכתוב שאהרון ובניו מכיוון שנתכבדו בעשיית המצוות הללו, מיד עשו.

חשוב לציין שזה לא עניין של מיד עשו, אלה עשו את זה במדויק, והחשיבות היא- שימו לב לפסוק-" וַיַּעַשׂ אַהֲרֹן, וּבָנָיו--אֵת, כָּל-הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר-צִוָּה ה', בְּיַד-מֹשֶׁה" שנתנו אמון למשה, שנתנו אמון ביד משה לקבל את כל הדברים הכתובים האלה.

 

על משה רבנו נאמרו שלושה דברים שלא נאמרו על אף אחד אחר- "והאיש משה ענו מאוד מכל האדם אשר על פני האדמה", "בכל ביתי נאמן הוא", וידוע שמכיוון שהוא היה עניו הוא שייך לספירת כתר, הוא שייך לספירת נצח, ולספירת הרחמים מבפנים, וגם מבחינת ספירת הדעת, אבל גם ידוע שמעצם העובדה שהיה עניו, אז כתוב-  

"ראשית חוכמה יראת השם", "עקב ענווה יראת השם", זאת אומרת מה שהחוכמה עשתה עטרת לראשה, עשתה הענווה לסולייתה. כשמגיעים לראש החוכמה מגיעים ליראה, אבל כתוב עקב ענווה יראת השם, זאת אומרת העקב של הענווה זה יראת השם, יראה שייך לשני דברים, הוא ראש החוכמה ועקב הענווה, ומכיוון שאנחנו יודעים שהיראה נמצאת בראש החוכמה,- מעליו נמצא הכתר, והעקב של הכתר -הענווה העקב שלו זה היראה, יוצא שהענווה נמצאת בכתר.

 

ענווה

שלמה זה אותיות- למשה, "תפילה למשה איש האלוקים", ניצוץ ממשה רבנו זה שלמה המלך, ושלמה המלך היה החכם מכל אדם והוא אייש את ספירת חוכמה והיו 5 דברים שהוא לא ידע אותם- דרך עיט בשמים, דרך ספינה בים, דרך נחש עלי צור, דרך גבר בעלמה, ואפר פרה אדומה.

הכוונה היא שהוא לא ידע שזה נמצא מעל טעם ודעת, ומעל טעם ודעת זה נמצא בכתר, ומשה רבנו הגיע לרמה הזו.

מצד אחד כתוב שהקב"ה הבטיח לשלמה אתה החכם מכל אדם, אז יותר חכם ממך הכוונה היא חוכמה, אבל יכול 

להיות אדם יותר ממך שהוא יהיה מעל החוכמה שיהיה מעל טעם ודעת וזה היה משה.

בזכות מה זכה משה? בזכות הענווה שלו , הענווה הביאה אותו לכתר, ובזכות האמונה שלו שהאמונה גם נמצאת בכתר, ובזכות הנאמנות שלו.

אם אנחנו שואלים מה קודם למה, הענווה או הנאמנות? אז הנאמנות מובילה לענווה.

כתוב- "בכל ביתי נאמן הוא", ולא כתוב-  נאמן הואלי -הכוונה שהוא נאמן כשלעצמו.

 

תכונת הנאמנות

מה מידת הנאמנות לדבר מגלה- אם תכונת הנאמנות היא לגלות את השם אז אפשר לגלות את השם בפסל, בקיר, בכל דבר, גם אם תהיה נאמן לשקר אבל אתה נאמן בעל מנת לגלות את השם, אתה תראה שהשקר הוא אמת, והתבוננת על מקומו ואיננו, כי אין עוד מלבדו, יש רק אותו, אז כל דבר שאתה תסתכל עליו אתה תגלה בו את האלוקות.

אנחנו יודעים שהעולם הפנימי מקרין לעולם החיצוני, אם אדם יקבע שהיעד שלו הוא הקב"ה והוא רוצה להגיע ולגלות אותו, הבורא יוביל אותו עד ליעד הסופי בתנאי שהלב שלו נקי וטהור. אנשים שלא נאמנים בכל ליבם למצוא את הקב"ה- כיון שעולם פנימי מקרין לחיצוני הם ימצאו עצמם מול רבנים מושחתים שלא יובילו אותם לאמת, אבל אם האדם הוא תמים וישר לב ובכל מאודו רוצה להגיע לאמת, הקב"ה ידע לסובב ולהטות אותו ולהביא אותו למקום הנכון כי אם הוא נאמן, הקב"ה ישלים את לבו לטובה, צריך להיות נאמן להשם והשם יחשוף רב לא אמיתי, השם שומר על התמימות של האדם.

אם אדם אומר אני הולך לחפש את השם אבל אני לא יודע איפה השם נמצא, מצאתי רב אבל מאיפה אני יודע אם הרב בסדר? אז העניין הוא שאתה לא מחפש את הרב כי זה עבודה זרה ואתה לא מחפש פסל כי זה עבודה זרה, ואתה לא מחפש מקובל כי זה עבודה זרה, אתה מחפש את השם, ובזה אתה נאמן, אז ברגע שאתה נצמד לבן אדם ואתה נאמן למצוא את השם מבעד לאותו שליח אז אין מצב שאתה לא תמצא אותו, אתה תמצא אותו כי השם נמצא בכל דבר, העולם הפנימי מקרין לעולם החיצוני, כשאני מתקרב למשהו אני מתקרב למשהו הזה אצלי כמו בג'י פי אס שלוקח אותנו אל היעד.

 

עניין של עץ הדעת טוב ורע- בעץ הדעת יש כביכול  טוב ורע, אז הנחש גילה לה- זה לא שיש טוב ורע באופן אובייקטיבי טוב ורע נמצא בפנים אצלך, עולם פנימי מקרין לעולם חיצוני, ומכיוון שבך יש רע אז אם תכנסי לעץ תראי רע, אבל אם תתקדשי ותרצי להידבק בהשם ותיכנסי לעץ הדעת את תראי רק טוב, ולכן כתוב ותראה כי טוב העץ למאכל.

 

 

אם אדם בא לדרוש את השם באמת אז אין מצב של טעויות, השליחים הם צינורות, משה ואהרון הם צינורות, אז כאשר כתוב-" וַיַּעַשׂ אַהֲרֹן, וּבָנָיו--אֵת, כָּל-הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר-צִוָּה ה', בְּיַד-מֹשֶׁה",להגיד שיבחן שלא יטו ימין ושמאל - שגם אם הרב "מטעה" אותך אז אתה לא מטה את זה, כי אתה דורש את השם, אם אתה בא לדרוש את השם אתה תקבל את השם והרב שלך יהיה צדיק.

אותו דבר בפרשה זה עומד כנגד כל הקורבנות וכנגד הכל - וַיַּעַשׂ אַהֲרֹן, וּבָנָיו--אֵת, כָּל-הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר-צִוָּה ה', בְּיַד-מֹשֶׁה. כל הפואנטה הייתה שזה ביד משה, משה הביא לו את זה ואהרון לא הרהר אחריו.

 

כל הדברים שאנחנו צריכים להסתובב איתם עניין של הענווה והאמונה שאדם יהיה בכתר מעל טעם ודעת, שהרבה פעמים אין לנו כלים לתפוס את המציאות, אין לנו מילים, אין לנו פרשיות, אין לנו סוגיות, אין לנו תורה, וצריך להזניח את זה, תורידו את זה, ומעל הכול מה שמלווה את האדם זה המצפן שלו, המצפון שלו והנאמנות שלו, שאומר לקב"ה אני גזרתי אומר בליבי למצוא אותך וכרגע אני נמצא מול האדם הזה, ואם הוא לא ראוי ומושחת תיקח אותי ממנו.

אתה צריך כל הזמן להתנקות ולא לחשוש מי נמצא מולך, רק תהיה נאמן לחיפוש שלך.

הרי אמונה זה אמונה מתאמתת ביהדות, אז אם כיוונת לחפש את השם אין מצב שלא תגיע, במינימום הוא יגיד לך מיצית את הרב הזה והזה - תעבור הלאה.

והכול זה עניין של הנאמנות מבפנים למצוא את האמת ואת הקב"ה מבפנים, לכן צריך להיות נאמן, לכל דבר תיכנס עם נאמנות, לזוגיות, לסדנא, נאמן זה אדם שעולה בכל המדרגות אל האור ולהגיע למהות, אז רק תגדיר לעצמך למה אתה נאמן  והקב"ה יוביל אותך בכל השבילים, מי שלא ראוי אתה לא תימצא לידו, אתה רק תהיה נאמן בדרך.

 

ענווה באה לידי ביטוי בנאמנות, וככה אתה יודע,- אם אתה נאמן אז אתה יכול לומר על עצמך שאתה עניו, כי קשה להיות נאמן. למה הקב"ה קושר את הנאמנות בענווה? כי ברגע שאתה מקבל הוראות סותרות (ההוראות הסותרות שקיבל משה) אתה חושב להחזיר מלחמה ואז זה מעלה גאווה, אבל נאמנות מעידה על ענווה, וככה אתה יכול לדעת אם אתה נמצא בענווה.

 

" וַיַּעַשׂ אַהֲרֹן, וּבָנָיו--אֵת, כָּל-הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר-צִוָּה ה', בְּיַד-מֹשֶׁה".

 

אהרון ובניו ידעו מי זה משה רבנו

הם ידעו שהוא נאמן

ולכן לא הייתה שום בעיה לסמוך עליו,

וזאת תכונת הנאמנות.

 

 

 

 

 

 

  • חדשים
  • נצפים
  • מומלצים