Facebook

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
Prev Next
קטלוג שיעורים

קטלוג שיעורים

מיטב השיעורים של הרב נווה בנושאים מגוונים עכשיו זמינים על גבי דיסקים לשמיעה. זוגיות | תיקון המידות | התפתחות רוחנית ועוד...

להמשך
קטלוג שיעורים

קטלוג שיעורים

ריכזנו בשבילכם קטלוג שיעורים מובחרים, מוגש באהבה, להזמנות  050-7662857/8 אפרת 

להמשך
תורת המהות והעצמות

תורת המהות והעצמות

תורת המהות והעצמות -לחצו כאן לפרטים

להמשך
עד שמצאתי את שאהבה נפשי

עד שמצאתי את שאהבה נפשי

סדרת שיעורים חדשה בנושא זוגיות

להמשך
  • 1
  • 2
  • 3
Prev Next
פרשת חקת- עניין של תודעה

פרשת חקת- עניין של תודעה

התורה למעשה זה 'הווה מתמשך' - כל מה שכתוב בפרשה אחת צריך לקרות כל הזמן.

להמשך
סוד הרפואה הרוחנית

סוד הרפואה הרוחנית

חידושה של לבנה' זה זמן ידוע, הוא קבוע והוא גם נורא מדויק, ועניין חידושה של לבנה זה משהו חשוב מאוד...

להמשך
פרשת אמור-סודות מן הטהרה

פרשת אמור-סודות מן הטהרה

לא באנו ללמוד אלה באנו להיזכר, ברגע שאתה מוציא את הקרשים ומסיר את המחיצות אתה פשוט חוזר לאור הנשמה

להמשך

 

 

 

 

 

 

 

 



בס"ד

נקודה למחשבה - 'לגלות את האלוקות' | הרב אריק נווה

פרשת וישב התשע"ה

 

"וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מְגוּרֵי אָבִיו בְּאֶרֶץ כְּנָעַן" אמרו חז"ל ביקש יעקב לשבת קם עליו רוגזו של יוסף.

הסיפור כאן הוא סיפור מעניין ואנחנו רוצים לתת אותו מפן אחר.

כולם מכירים את הסיפור שהוא חולם חלומות עם אלומות "וְהִנֵּה אֲנַחְנוּ מְאַלְּמִים אֲלֻמִּים ...וְהִנֵּה תְסֻבֶּינָה אֲלֻמֹּתֵיכֶם וַתִּשְׁתַּחֲוֶיןָ לַאֲלֻמָּתִי". וכו' והסיפור על הכוכבים שהשמש הירח והכוכבים משתחווים לו.

אז אנחנו מנסים להבין למה אתה אומר את זה למה חשוב ליוסף לספר לאחים לדבר את זה. זה באמת נשמע לא טוב. אני לא חושב שמישהו מאתנו היה יכול לעמוד בזה ולא לפתח כלפיו אנטגוניזם. ומה הוא רוצה להגיד בזה? ועוד דבר אחד שזה עניין החלום, שזה נמצא בתוך התורה, אתה אומר מה אמורים לעשות עם החלום... מה חלומות זה דבר אמיתי למה מתייחסים לזה? ועניין המכירה של יוסף וכל מה שמתרחש מסביב.

 

גיבורי המקרא הם לא אנשים פרטיים יש סוד שעומד מאחוריהם שהם למעשה תודעות או מחשבות שעושות פעולות מסוימות. חס ושלום אני לא רוצה להגיד תוכנות, אדם הוא לא תוכנה מכיוון שיש לו בחירה אבל בכל זאת יש משהו שהוא מעבר לאישיות שלהם וזה לא אנשים רגילים.

 כתוב "אלה תולדות יעקב יוסף", דיברנו על זה קצת במקרים הקודמים אבל זה חשוב להכניס כאן את הנושא הזה כדי לסגור את זה אחת ולתמיד, תמיד יש עם זה בעיות, יעקב נקרא יעקב – זה נוטריקון 'עקבי', זה אותן אותיות, ואחרי המאבק עם המלאך הוא נהיה 'ישראל' שזה אותיות לראשי וזה למעשה שתי המדרגות של האדם, של הקומה הרוחנית של האדם, עקב וראש.  גם אנחנו יודעים את זה מהקללות שמקלל הקב"ה את הנחש

"הוּא יְשׁוּפְךָ רֹאשׁ וְאַתָּה תְּשׁוּפֶנּוּ עָקֵב". הנחש תאב להוכיח את הראש מיד לגשת אל הראש לשאול איפה הראש קיים ומה ההוכחה לאלוקות והקב"ה אומר "אַתָּה תְּשׁוּפֶנּוּ עָקֵב" – אתה תראה לו את העקביות.

זאת אומרת יש חשיבות שתהיה לנו קומה רוחנית שלמה שיש לה עקב וראש וכתוב תיתן אמת ליעקב זאת אומרת דווקא האמת נמצאת, כביכול, לגילוי על ידי יעקב ולא על ידי ישראל. היה צריך להיות כתוב תיתן אמת לישראל שזה הראש כשעולים למעלה לראש אז מגלים את האמת אז למה כתוב תיתן אמת ליעקב? אז כתוב שיעקב זה גם לשון עקביות ואם עולים למעלה למעלה, ובכלל כל תורה שיש איתה עקביות היא תורת אמת. כל התורות בעולם אין להן שום עקביות רק לתורה שלנו יש עקביות פנומנלית וצריך ללמוד אותה.

פשט, רמז, דרש וסוד הינה מהשטחי אל המהותי ועל דרך המדרגה.

 עכשיו כתוב "אלה תולדות יעקב יוסף" חוץ מזה שזה תחתית המדרגה וחוץ מזה שזה התפתחות בעקביות יש עניין להוסיף. יוסף זה לשון הוספה, צריך להוסיף מידע, כל הזמן צריך להוסיף מידע אז מוסיפים מידע שומרים על העקביות, מוסיפים מידע שומרים על העקביות, מוסיפים מידע שומרים על העקביות – אלו שתי הרגליים שאנחנו הולכים ומתפתחים איתם אז לכן התולדות של יעקב זה יוסף. היה לכאורה צריך להיות רשום אלה תולדות יעקב ראובן, שמעון, לוי...לפי הסדר. אבל לא, כתוב אלה תולדות יעקב יוסף מכיוון שלא מדובר כאן על גשמיות, מדובר כאן על רוחניות ולכן זה מוסבר גם כאן.

החלומות של יוסף הם לא חלומות הזויים כמו אצלנו. אצלנו אי אפשר כמעט ולא נכון לתת אינטרפרטציה אנחנו מאוד, מאוד מדומיינים. האנשים האלה הם נביאים, הם לומדים תורה כל הזמן אבא שלהם צדיק גמור. הם יודעים את השם המפורש מדובר כאן בצדיקות שאין לנו תפיסה והשגה בה. כתוב שאסור לנביא לכבוש את נבואתו, הוא חייב לספר אותה, זה מסר לכל העולם כולו, זה לא מסר אישי משהו שהוא אומר חשוב שכולם ידעו אותו.

לכן הוא בא ומספר את זה מתוך ענווה גמורה כי אין לו שום אינטרס בזה. אין לו שום אינטרס בזה מכיוון שמה שכתוב "וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם שִׁמְעוּ נָא הַחֲלוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר חָלָמְתִּי: וְהִנֵּה אֲנַחְנוּ מְאַלְּמִים אֲלֻמִּים בְּתוֹךְ הַשָּׂדֶה וְהִנֵּה קָמָה אֲלֻמָּתִי וְגַם נִצָּבָה וְהִנֵּה תְסֻבֶּינָה אֲלֻמֹּתֵיכֶם וַתִּשְׁתַּחֲוֶיןָ לַאֲלֻמָּתִי". הוא לא מתכוון שהוא יקבל טובות הנאה מהדברים האלה אלא סתם אפילו פירוש קטן לחלום הזה אומר הנה אנחנו מאלימים אלומים בתוך השדה. העולם הזה נקרא שדה ואנחנו מאלמים אלומים זה לשון אילמים שאנשים רוחניים, כביכול, אין להם מילים שהשפה שלהם לא נוהגת לשפה הגשמית אנחנו רואים את זה שכשבן אדם תופס את העולם הרוחני והוא מבין אותו הוא רוצה לדבר עם בן אדם גשמי הוא לא מסוגל, זו לא אותה שפה אז אנחנו מאלמים אלומים, אנחנו אילמים.

 "וְהִנֵּה קָמָה אֲלֻמָּתִי וְגַם נִצָּבָה" יוסף למעשה הוא ראש המדברים, אנחנו נקרא את זה בפרשה הבאה בפרשת מקץ כשפרעה רצה לבחון אותו, פרעה היה אמגושי הוא ידע 70 שפות הוא היה חכם מאוד, הוא שלט בטבע ביד רמה והוא ניסה לבדוק את יוסף, זה לא היה סתם פותר חלומות, הוא רצה לבדוק מי זה האיש הזה שיודע דברים שהוא לא יודע. והיו לו 70 מדרגות (עד לכסא המלכות) ובכל מדרגה הוא שאל אותו שאלה בסופה ויוסף  משיב לו בשפה שלו, אחר כך הוא עולה למדרגה השנייה שואל אותו בשפה אחרת, יוסף משיב לו בשפה וככה הוא עלה שבעים מדרגות, הוא ידע 70 שפות הן כנגד ה70 פנים לתורה. עד שהוא עלה למדרגה ה70 ואז יוסף שואל אותו שאלה בלשון הקודש הוא לא ידע אותה ופרעה לא ידע לענות לו אז יוסף ידע 71 שפות. הוא היה ראש ה'מדברים' הוא ידע איך לדבר. כתוב "עֵדוּת בִּיהוֹסֵף שָׂמוֹ בְּצֵאתוֹ ... שְׂפַת לֹא יָדַעְתִּי אֶשְׁמָע" יהוסף – הייתה עוד הוספה של השפה. שפת לא ידעתי אשמע – הוא הבין את המשמעות שלה, השפה של לשון הקודש, זו שפה שפרעה לא יודע אותה ולכן הוא אמר "תְסֻבֶּינָה אֲלֻמֹּתֵיכֶם וַתִּשְׁתַּחֲוֶיןָ לַאֲלֻמָּתִי"כאן האילמות שלכם משתחווה לאלומה שלי שהאלומה שלי זאת אלומת אור, אני יודע איך לפתוח את זה ואני יודע איך לדבר ובאמת זה מסר למשיח בן יוסף שמתגלה בכל דור ודור וממשיך ומבאר את התורה וכל דור יש לו את המשיח בן יוסף שלו שבא ופותח עוד חלק בתורת הקבלה עוד חלק במשניות עוד חלק בגמרא עוד חלק במפרשים וזה עוזר לנו להאיר את התורה ולהבין את מהותנו הרבה יותר טוב.

אחיו טוענים ואומרים לו "הֲמָלֹךְ תִּמְלֹךְ עָלֵינוּ אִם מָשׁוֹל תִּמְשֹׁל בָּנוּ וַיּוֹסִפוּ עוֹד שְׂנֹא אֹתוֹ עַל חֲלֹמֹתָיו וְעַל דְּבָרָיו. וַיַּחֲלֹם עוֹד חֲלוֹם אַחֵר וַיְסַפֵּר אֹתוֹ לְאֶחָיו וַיֹּאמֶר הִנֵּה חָלַמְתִּי חֲלוֹם עוֹד וְהִנֵּה הַשֶּׁמֶשׁ וְהַיָּרֵחַ וְאַחַד עָשָׂר כּוֹכָבִים מִשְׁתַּחֲוִים לִי: וַיְסַפֵּר אֶל אָבִיו וְאֶל אֶחָיו וַיִּגְעַר בּוֹ אָבִיו וַיֹּאמֶר לוֹ מָה הַחֲלוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר חָלָמְתָּ הֲבוֹא נָבוֹא אֲנִי וְאִמְּךָ וְאַחֶיךָ לְהִשְׁתַּחֲוֹת לְךָ אָרְצָה: וַיְקַנְאוּ בוֹ אֶחָיו וְאָבִיו שָׁמַר אֶת הַדָּבָר:" זה גם כן מאוד מאוד קשה בשביל מה צריך, מה זה השמש והירח והאחד עשר כוכבים משתחווים לו?

אנחנו יודעים שהשמש, הירח והכוכבים נבראו ביום הרביעי זה המאורות הגדולים והמאורות הקטנים, באמת מה זה קשור שהמאורות משתחווים ליוסף, מה הכוונה של השתחוויה?

השתחוויה זה קבלת כח, לכל מי שאנחנו משתחווים לו אנו מקבלים ממנו כח אז אמנם השמש, הירח והכוכבים הם מאורות בלי צל של ספק אבל הם יכולים גם להיות מאורות סטטיים והשמש והירח והכוכבים גם זה הצדיקים שמתגלגלים בכל דור ודור וכל אחד מהם עושה איזו פעולה מסוימת אבל הם כולם תלויים במשיח בן יוסף הם כולם תלויים בהוספה שניכרת ויורדת אל העולם.

עצם העובדה שהתגלה הזוהר, עצם העובדה שהתגלה האר"י ז"ל, עצם העובדה שהתגלה רבינו יוסף חיים, עצם העובדה שהתגלו רבני חב"ד כל דבר כזה זה בבחינת משיח בן יוסף והם באים ומגלים משהו לעולם שלא התגלה קודם לכן והותר לגלות אותו והכל למעשה תלוי בהם לכן כל העולם מחכה להתגלות של ההארה הזאת וזה מה שהוא מספר להם. ולמה הם מקנאים בו? אז זו לא קנאה מהצד של הטומאה זו קנאה מצד אחר שזה לא המקום להסביר אותו.

 

נקודה למחשבה

בתוך פרשת וישב מוטבע הקצב של היקום, מוטבעים האירועים של היקום מאוד חשוב להבין שלא לדרוש דברים שאנחנו לא מסוגלים להכיל אותם או לא מסוגלים להבין אותם עכשיו כי אין לנו מידע אליהם. ר' נחמן מברסלב כתב שיש שאלות עדיין מתוך החלל הפנוי שאין לנו עליהן מענה אבל יתגלה עליהם מענה מכיוון שתתגלה הארה לעתיד לבוא. פה יכולים לשאול שאלות פילוסופיות שכביכול האדם הרגיל יכול שלא לשאול אותן וזה לא פוסל את האמונה שלנו.

אמונה שלנו לא מתבססת על גילוי המידע שאם אין מידע אין אמונה, חס וחלילה חס ושלום עד שבאמת יופיע משיח בן יוסף ויפתח וייתן לנו את כל המפתחות להבנת הזוהר ולהבנת הגמרא ולהבנת ההלכה ולחבר את הכל ביחד עד שהוא יתגלה מה נעשה עד אז. אז לא נאמין? עד אז אנחנו לא נלך בדרך כי יכול לבוא מישהו ולשאול אותנו שאלה וחס ושלום לא יהיה לנו על זה מענה? אז מה הרעיון שאין על זה מענה?

זה באמת קשה. הרבה פעמים כשבא אלינו מומחה ואנחנו רוצים לבדוק שהוא מומחה אנחנו שואלים אותו שאלה והמומחיות שלו עונה. אם בא איזה מישהו שהוא שחקן כדורסל או נגן ואומר אני מומחה בדבר הזה אז אומרים לו נו אז תוכיח ובאמת רואים שהוא מומחה אבל בא יהודי ואומר אני מאמין בקב"ה ואומרים לו כן? אז אתה יודע את כל התשובות לכל השאלות? בוא נשאל אותך שאלות נראה אם אתה יודע. ורואים שהרבה הוא לא יודע כי זה תלוי גילוי.

לכל דור ודור ויש הרבה שאלות ששואלים אותו עוד מהמקומות שהוא לא יודע, עדיין לא התגלו לעולם. מה עושים אז? להגיד 'אמונה' זה קל. להגיד 'אמונה' בסגנון של I BELIEVEכולם אומרים את זה גם אלה שמאמינים בחייזרים? הם לא יודעים כלום אבל הם אומרים אני מאמין בחייזרים, אחד מאמין באיזו טורקיה שהיא נביאה... חסר כתות ודתות בעולם להגיד אני מאמין אפילו שאין לי ידע? להגיד אני לא יודע אבל אני מאמין?... אז זה מסוכן להיכנס למקומות האלה.

 

אלא שהנקודה היא לבדוק את כל מה שקיים עד עכשיו מהיום הראשון שניתנה לנו תורה, ניתנה לנו מערכת של כללים שלפיהם ניתן להוסיף וללמוד את התורה. וגם הכללים שניתנו לנו עד עכשיו אפשר לראות איך הם עקביים בצורה פנומנלית אז גם מלראות אפילו שלא התגלה הסוף, אפילו שהתגלו 99% מהדרך וחסר, כביכול, איזושהי חוליה, אפשר לראות איך 99% מהדרך מיושרים פרפקט ואין לנו יוצא דופן. הדרך היא עקבית ונכונה וכל הוספה שהייתה היא ממש על הדרך, זה פן אחד., זה הפן השכלי.

הפן הרגשי ה'אמונה' שלנו נקראת 'אמונה מתאמתת' זאת אומרת יש לנו פן, יש לנו חלק בתוכנו שנמצא על דרך הבירורים, על דרך התחושה של האלוקות והאמונה הזאת נקראת 'אמונה מתאמתת' זאת אומרת מתאמתת עם הזמן.

אז לכאורה, התפיסה שלנו היא לא תפיסה של בוא נחכה שיבוא משיח בן יוסף של הדור הזה ויגלה לנו עכשיו עוד איזה סוד בקבלה, עוד איזה מפתח להסתכלות על הקבלה, זאת לא התפיסה הזאת אלא הפוך –

בוא נתחיל איזשהו מחקר פנימי מצד עצמנו ונעשה אותו ואנחנו ניתן את התזה ואז יבוא משיח בן יוסף שיאמת את מה שאנחנו חקרנו. זאת צריכה להיות ההסתכלות.

משיח בן יוסף זה ה'אמונה המתאמתת', אבל אמונה לא יכולה להיות מתאמתת מצד עצמה אלא מצד הfollowers, מצד החסידים, מצד אלא שהם טורחים לחקור ולגלות ואז מישהו יבוא ויאשש לנו למעשה את מה שאנחנו יודעים.

וזו הסגולה של יוסף, ושל משיח בן יוסף.

יהי רצון שאנחנו ניכנס לתוך איזשהו תהליך מחקרי כזה, לגלות את עצמנו, לגלות את האלוקות שבנו ומשיח בן יוסף יבוא ורק יתן את ההארה ויאשש את מה שאנחנו יודעים בתוכנו.

 

  • חדשים
  • נצפים
  • מומלצים