Facebook

  • 1
  • 2
  • 3
Prev Next
קטלוג שיעורים

קטלוג שיעורים

ריכזנו בשבילכם קטלוג שיעורים מובחרים, מוגש באהבה, להזמנות  050-7662857/8 אפרת 

להמשך
תורת המהות והעצמות

תורת המהות והעצמות

תורת המהות והעצמות -לחצו כאן לפרטים

להמשך
עד שמצאתי את שאהבה נפשי

עד שמצאתי את שאהבה נפשי

סדרת שיעורים חדשה בנושא זוגיות

להמשך
  • 1
  • 2
  • 3
Prev Next
סודות התפילה וההתבודדות- הקשר בין תפילה למציאות

סודות התפילה וההתבודדות- הקשר בין תפילה …

המושג שלימות שזה הבורא. מאד חשוב שאנחנו נבין שזה הבורא, הרי אנחנו לומדים על הבורא, אז לתפוס אותו רק כאור...

להמשך
פרשת אחרי מות- מצעד החיים

פרשת אחרי מות- מצעד החיים

צריך להבין את משמעות המוות ואז להתחיל לחיות. 

להמשך
פרשת צו - צו השעה

פרשת צו - צו השעה

התורה כולה עומדת כנגד העולם

להמשך

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

בס"ד

 

נקודה למחשבה-'המסע אל עצמנו' פרשת דברים /הרב אריק נווה

 

ספר דברים, ברוך ה', חומש חדש, הספר הזה הוא, למעשה, משנה תורה.

משנה תורה זה אומר שכביכול, מאת ה' ניתנו ארבעה ספרים ומשה רבינו כותב, לכאורה, את הספר החמישי. זה כמובן לכאורה, זה כמובן בדעת ה' וכמובן משלים. 

חמישה חומשי תורה עומדים כנגד קוצו של יוד – קא - ואו - קא יש כאלה שדורשים שבראשית זה קוצו של יוד וספר דברים זה ההא האחרונה, ויש כאלה שדורשים את זה הפוך אבל אלה ואלה דברי אלוקים חיים זה נכון וגם זה נכון.

 

ספר דברים נראה כמו ספר תוכחה, כמו ספר מוסר, כל הספר לא רק הפרשה, כל הספר נראה כמו ספר של תוכחה אחת גדולה. זה, לכאורה, מוזר הרי יש לנו כבר ארבעה חומשים ואם יש ארבעה חומשים שעניינם זה תורה גם שם, מן הסתם, יש עניינים של מוסר, החל מעשרת הדיברות – אל תרצח, אל תגנוב וכו' אז בשביל מה צריך עוד ספר מוסר? בשביל מה צריך עוד ספר תוכחה? הרי בסך הכול תורה באה להורות ומטבעה היא אומרת מה מותר לעשות ומה אסור לעשות... אז מה העניין של להוסיף עכשיו עוד ספר מוסר? מה עוד צריך "לקבל בראש"? למה צריך שיהיה איזה משהו שמישהו יבוא ויגיד אתם לא בסדר, אתם חטאת בחטא העגל אתם מיררתם במרה, אתם לא מפסיקים לבכות ודברים כאלה. בשביל מה עוד? בשביל מה כל הדברים האלה?

 

התשובה היא שארבעה חומשים כאילו הוכתבו מאת הקב"ה ואז אדם יכול לבוא ולהגיד 'טוב נו זה אלוקי, זה למלאכים, אני לא מסוגל לעמוד בזה, זה גדול עליי, זה יצר הרע מטורף, אני לא מצליח לעמוד בדבר הזה...'

בא משה רבינו כאדם רגיל וכותב, כביכול, ספר, חומש שלם, כאדם.

 

ארבעה חומשים הגיעו מאת ה', אז זה גבוה, זה רוחני, זה הקב"ה יכול להוריד את זה אבל למעשה הפואנטה של ספר דברים זה שאדם כתב את זה, כביכול. נכון שמשה רבינו נקרא איש האלוקים וכתוב שמחציו ומלמעלה הוא אלוקים ומחציו ומלמטה הוא איש, זה נכון אבל עדיין חז"ל הראו לנו ודיברו על זה שזה הישג של אדם. הרמב"ם אמר שיבואו בטענות לכל אדם 'מדוע לא היית כמשה רבינו?'

לנו זה נראה גבוה, לנו זה נראה רחוק, זה נראה 'נו טוב הוא נולד כזה ולכתחילה הוא היה כזה וזה דור ישרים מבורך' וכו' וכו' זה הכול נכון אבל בכל זאת אומרים לנו שהמאמץ היה מאמץ אנושי.

 

אם אדם יעשה, כביכול, את המאמץ של משה רבינו, הוא יגיע לזה. זה גם נשמע גבוה, במיוחד לדור שלנו זה נשמע גבוה מאוד אבל אם אנחנו ניקח את כל המאמצים של משה רבינו וננסה למצות אותם וננסה להבין את כל ספר דברים וגם בפרשת דברים, וננסה להבין מה היה ה'ביג דיל' במשהרבינו? האם בגלל שהוא היה פשוט עובד פיזית, גדול, עשה שם צומות הר סיני 40 יום, 40 לילה לחם לא אכל, מים לא שתה, לא ישן? אתה אומר 'אני לא בקטע'...

 

אז צריך לדעת זה לא בדיוק מה שמייצג את הצדיק, המאמץ הפיזי, אנחנו לא סיירת מטכ"ל, אלא מה שמייצג אותנו למעשה זה הדביקות שבאה לידי ביטוי ע"י החקירה, הדרישה, כוונת הלב, הרצון. זה מה שלמעשה בפועל מייצג למעשה משה רבינו. משה רבינו, כמייצג את כל הצדיקים, לאו דווקא מייצג את המטכ"ליזם בעניין הזה, את עצם המאמץ הפיזי, את העובדה של לא לישון או של לא לאכול, הרבה מחקים את החיצוניות הזאת אבל מה שמייצג משה רבינו זה חקירה של "האני", הלהבין מיהו הקב"ה, מהו הגוף, מהי הנשמה שלי מאיפה היא באה ומה המטרה שלה בעולם הזה, מהו העולם החיצוני וגם מה זה הקב"ה.

 

משה רבינו לגבינו הוא הלוחם הבלתי נלאה של החוקר הפנימי.

כולנו התחלנו כשהיינו צעירים בלשאול מי אני ומה אני? לכולנו היו תהיות פילוסופיות כאלה ואחרות אבל זה נעצר בזה, באיזשהו שלב זנחנו את זה, אמרנו 'מי יענה על זה? לאף אחד אין תשובות...' חלק החליטו לנסוע בשביל זה להודו או לכל מיני מקומות כדי לנסות לענות על הדברים האלה, לא מצאו תשובה באו, חיו רגיל, זרמו עד סוף ימיהם.

 

משה רבינו היה הפוך, הוא שאל, הוא דרש, הוא חקר, הוא נלחם, הוא לא הסכים עם הבורא. זה נראה שם שזו הייתה האישיות הכי צועקת, אמנם כתוב "והאיש משה ענו מאוד מכל האדם אשר על פני האדמה" אבל זה היה איש שכל הזמן נלחם גם כדי לגלות את הקב"ה מלכתחילה, להגיע למעמד הסנה הוא נלחם עם הקב"ה, הוא אמר לו אני לא רוצה ללכת תשלח מישהו אחר - "שְׁלַח נָא בְּיַד תִּשְׁלָח" שבעה ימים לקח לשכנע אותו בכלל לשאת בשליחות הזאת. הוא הולך לשליחות הוא חוזר חזרה לקב"ה - "למה הרעותָ לעם הזה...וְהַצֵּל לֹא הִצַּלְתָּ" ואח"כ במי מרה הוא צועק על שפת הים סוף הוא צועק אל הקב"ה. הקב"ה במעמד העגל אומר "הרף ממני ואכלם ואעשה אותך לגוי גדול" הוא צועק "מחני נא מספרך".

הוא לא מפסיק להיות המאבק והלוחם של להבין את העם – להבין את הקב"ה, להבין את העם – להבין את הקב"ה, להבין את העם – להבין את הקב"ה, להבין את הקב"ה, להבין את הקב"ה. בכל התהליך הזה הוא חוקר את עצמו, חוקר את הגוף שלו, חוקר את ההוויה שלו, הוא חוקר את הכל עד שהוא מגיע למעמד שזה השיא שלו כאדם, השיא שלנו כאדם, שהוא פשוט פונה אל הקב"ה ואומר לו "הראני נא את כבודך" תראה לי מה אתה, מי אתה.

 

למעשה זה מה שציינו חז"ל וזה גם מה שהוא רוצה להראות לנו בספר דברים. הרי יש כל מיני אנשים עם כל מיני מזגים, אנשים נולדים לפעמים עם מומים, לפעמים הם נולדים עם חולשות, הם נולדים עם כל מיני דברים אז לכן לא מבקשים מאף אחד לצום 40 יום ו40 לילה ולא מבקשים מאף אחד לרוץ לפני ישראל ולהנהיג אותם ולרעות כל שה וכל כבש במדבר. אבל כן מבקשים ממנו לדרוש, לחקור, להיות ער למציאות שלו, להפוך את החיים שלו, לצעוק, להפוך כל אבן כדי למצוא על מה ההוויה שלו, ולמה הוא חי ועל מה הוא מתקיים. זאת הייתה הגדולה של משה רבינו ולכן כתוב "זִכְרוּ תּוֹרַת מֹשֶׁה עַבְדִּי"

 

וזה מה שבא כל ספר דברים להגיד. להגיד תתעוררו, תחקרו, תדרשו כל מה שאתם יכולים לעשות כדי להפוך את העולם הזה, כדי לגלות את הסוד שלו, את הסוד שלנו, את הסוד של ההוויה, זה עניינו של ספר דברים ושל פרשת דברים באופן ספציפי.

והנקודה למחשבה זה בדיוק זה. אנחנו היום נחבר את הנקודה למחשבה יחד עם הפרשה בדבר הזה של להתחיל להתעורר ואין דבר שיותר מעורר את האדם חוץ מהמחקר. ברגע שאדם ישאל ויחקור וידרוש ויהפוך את החיים שלו לסימן שאלה גדול בסוף תהיה גם תשובה גדולה בע"ה.

 

 

 

  • חדשים
  • נצפים
  • מומלצים