Facebook

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
Prev Next
קטלוג שיעורים

קטלוג שיעורים

מיטב השיעורים של הרב נווה בנושאים מגוונים עכשיו זמינים על גבי דיסקים לשמיעה. זוגיות | תיקון המידות | התפתחות רוחנית ועוד...

להמשך
קטלוג שיעורים

קטלוג שיעורים

ריכזנו בשבילכם קטלוג שיעורים מובחרים, מוגש באהבה, להזמנות  050-7662857/8 אפרת 

להמשך
תורת המהות והעצמות

תורת המהות והעצמות

תורת המהות והעצמות -לחצו כאן לפרטים

להמשך
עד שמצאתי את שאהבה נפשי

עד שמצאתי את שאהבה נפשי

סדרת שיעורים חדשה בנושא זוגיות

להמשך
  • 1
  • 2
  • 3
Prev Next
פרשת חקת- עניין של תודעה

פרשת חקת- עניין של תודעה

התורה למעשה זה 'הווה מתמשך' - כל מה שכתוב בפרשה אחת צריך לקרות כל הזמן.

להמשך
סוד הרפואה הרוחנית

סוד הרפואה הרוחנית

חידושה של לבנה' זה זמן ידוע, הוא קבוע והוא גם נורא מדויק, ועניין חידושה של לבנה זה משהו חשוב מאוד...

להמשך
פרשת אמור-סודות מן הטהרה

פרשת אמור-סודות מן הטהרה

לא באנו ללמוד אלה באנו להיזכר, ברגע שאתה מוציא את הקרשים ומסיר את המחיצות אתה פשוט חוזר לאור הנשמה

להמשך

 

 

 

 

 

 

 

 



בס"ד

נקודה למחשבה - 'מהי טהרה רוחנית' פרשת חקת/הרב אריק נווה

 

בפרשת חקת יש לנו את אפר פרה אדׂמה שיש עליה תמיהה גדולה מאוד איך מי שמתעסק איתה והוא טהור נטמא וכאשר הוא מזהּ אז זה שמזים עליו והוא טמא נטהר? יש אפר פרה אדׂומה האדם שמזה אותה הוא בעצמו טהור אבל ברגע שהוא נוגע בה הוא נטמא והוא זורק את זה על הבן אדם והבן אדם שהוא טמא הוא נטהר. איך זה יכול להיות? הטעם הזה התגלה רק למשה רבינו.

אנחנו ניגע בשתי נקודות חשובות מאוד.  

 

עניין של אפר פרה אדׂמה ייחסו את זה בצורה כזאת שבארמון המלך מסתובב הבן של המלך והוא עושה, במחילה מכבודכם, את צרכיו ואומרים לקרוא לאימא שלו,

שתבוא האם ותקנח צואת בנה.

 

בחכמת הקבלה זה העניין של הבינה ברגע שהבינה מתגלה אז היא מקנחת, כביכול, את הטעויות שנעשו במלכות. הרצון לקבל על מנת להשפיע, שזה בינה, מכפר ומתקן את מה שהמלכות, שזה הרצון לקבל לעצמו, עושה.

אבל יש כאן עוד עניין שהוא חשוב מאוד, אנחנו מנסים להבין את הפואנטה הזאת של האפר פרה אדׂמה, מה פתאום יש את הסגולה הזאת של לטהר טמא? למה שזה יגיע לטמא – להיטהר? מה הוא עשה לטובת העניין הזה? מה, פשוט מעצם קיומו של בית -  המקדש? למה יש כזה דבר? מה זה תבוא האם תקנח צואת בנה? מה הבן עשה לטובת הדבר הזה? בגלל שהוא הבן שלה? ידוע שכשהנשמות עולות למעלה אחרי פטירתן, עושים להם בית דין והן מאוד מבוהלות. הדין הוא דין. דין אמת ולא מוותרים על אף פרט. בסוף הדין הנשמה מאוד תמהה ואומרת איך יכול להיות שהקב"ה לא מבין אותי?! אפילו שעשיתי מעשים רעים, אפילו שהרסתי, אבל עדיין איך הקב"ה לא מבין אותי? זו באמת שאלה, באמת תמיהה. איך יכול להיות שהקב"ה, כביכול, לא מבין את הנשמות? אפילו שהם עשו דברים רעים. הלוא בסה"כ אם אנחנו משווים את זה לאימא אז אימא כן מבינה מה הילד שלה עשה.  אם ילד אומר לה אימא אני מצטער, פגמתי פה, פגמתי שם. מיד היא חופה עליו.

הקב"ה אומר, נכון, אני באמת יכול וצריך להבין אותך, להכיל אותך ולקבל אותך כמו שאת. אלא שהיקום בנוי לפי מידה כנגד מידה. מידה כנגד מידה זה לא דווקא.  מידה כנגד מידה זה עניין של כלי למול אור. אם אתה עשית כלי מתאים, לפי אותה רמת הכלי אפשר לעשות אור.  אם אתה לא בנוי נכון אי אפשר להעניק לך אור. עד שאתה לא תבנה נכון, אור חדש לא יכול להיכנס בכלי חדש. מה עושים?

 

אז הקב"ה שואל את הנשמה את הצלחת להבין מישהו אחר? הצלחת להבין את הטעות של מישהו אחר? לקבל אותו, להכיל אותו? אם עשית את זה אז אני יכול לנהוג מידה כנגד מידה, אני יכול להבין את הטעויות שלך. אז את עשית את זה?

לכאורה, אם אני אעשה לך את זה אז אני נטמא ואת נטהרת. אבל אם את עשית את זה גם כן, הבנת אדם בקלקלתו כדי שאת תטמאי והוא יטהר? זה עניין של מידה כנגד מידה.

האמת היא, למעשה, מה מרמזים לנו פה? מרמזים לנו על אהבה שאינה תלויה בדבר. כדי שאנחנו נגיע ונהיה כולנו משוחררים מהדין והדין הוא דין קשה, כמעט בלתי אפשרי להימלט מדין.

 

אפילו רבי אלימלך מליז'נסק שהיה בעל השגה והיה אדם גדול מאוד מאוד מאוד התפלא בין תפילת נעילה לתפילת ערבית, הוא ישב ואמר עוד מעט אני מתפלל תפילת ערבית של מוצאי יום הכיפורים והלוא התפללנו ביום הכיפורים חמש תפילות ובהן עשינו 26 וידויים, אנחנו נקיים וטהורים לגמרי. מה פתאום בתפילת ערבית עוד פעם אנחנו אומרים "סלח לנו אבינו כי חטאנו, מחול לנו מלכנו כי פשענו, כי טוב וסלח אתה. ברוך את ה'..." איך אנחנו אומרים את זה הרי הרגע ביקשנו סליחה חמש פעמים? אז מה הרעיון לבקש עוד פעם במוצאי יום הכיפורים? מה יום הכיפורים לא תפס? אז הוא עמד ושהה וחשב. ואח"כ אורו עיניו. הוא הבין למה.

הוא הבין שהוא הבין, ברמה שלו, שבין תפילת הנעילה של יוה"כ לתפילת ערבית הוא גילה בעצמו 400 עבירות. כמובן שהן לא היו עבירות פיזיות והוא גם לא דיבר לשון הרע אלא זה ניתוקים. לגביו עבירה זה לא לקיים 'שיויתי ה' לנגדי תמיד'.

400 ניתוקים שונים מאת הקב"ה , 400 פעמים שהוא לא היה בדבקות, ועל זה הוא צריך להגיד "סלח לנו אבינו כי חטאנו".

 

אז הוא ברמה שלו, מה אנחנו נגיד? מה הסיכוי אי פעם שאנחנו נמלט מן הדין?

אלא הנקודה שאנחנו יכולים להיות אפר פרה אדׂמה. פרה אדׂמה זה אותיות הפר = פרה  האדם = אדמה (אדומה כתוב בלי ו'). כל מה שהפר האדם, צריך לתקן. אבל כדי לתקן את כל זה יש שתי אפשרויות, הרי כל התיקונים זה לאו דווקא עניין של חַטָא ועכשיו צריך לעשות משהו קדוש במקום. חַטָא, חַטָא כנגדנו.אנחנו חטאנו לאחרים ואחרים חטאו כנגדנו.

על ידי סליחה, על ידי הכלה, על ידי אהבה שאינה תלויה בדבר – רק על ידי הדברים האלה אנחנו נצליח לקיים מעין אפר פרה אדׂמה וזה אחד הדברים החשובים ביותר שהאדם צריך להנחיל לעצמו.אנחנו כל הזמן מייחלים לאירוע היסטורי מכונן, אנחנו לא קולטים שהדברים נמצאים בהחלטת הלב.

  

יהי רצון שאנחנו נהיה הפרה אדׂמה עבור האנשים האחרים, להחליט שכל אדם הוא כמו הבן שלנו ותבוא האם תקנח צואת בנה, ולמה דווקא האם? כי זה אניסטנקטיבי. זה לא תלוי בדבר. זה כל כך טבעי שהדבר הזה יעשה של לבוא ולשאת בעוולה, כביכול, של מישהו אחר ולטאטא ולנקות. זה נשמע קשה, זה נשמע אוטופי אבל זה אפר פרה אדׂמה. יהי רצון שנקיים את זה.

 

נקודה להתבוננות -  

בספר נחל קדומים הוא כותב ככה "זאת חוקת התורה מה שהפרה מטמאה את הטהורים היינו שהפרה רמז לחומר והיו העוסקים בה טמאים הורה שנמשך אחר החומר נטמא. אפרה היה מטהר את הטמאים. הורה שהמכניע חומר ושורפו אז ישאר טהור ונקי כי החומר מטמא כח השכלי לפי רוע מזגו ומטהר כח השכלי לפי תכונתו וטוב מזגו. ואולי בעבור לא יחשבו שיהיה לאפרה איזה סגולה ודבר עצמי לטהרם, לזה הייתה מטמאה הטהורים ולזה נקראת חוקה להעיר כי הטהרה והטומאה לפי המקבל בדבר ה'". כך כותב הקדוש ר' שלמה אסטרוק ז"ל.

זה לקוח מתוך הספר "נחל קדומים" של החיד"א.

 

עניין של להפוך את החומר לאפר זה לאו דווקא לשרוף אותו בפועל אלא זה עניין של למעט אותו ולהקטין אותו מאוד.  

אנחנו נבחר כאן עכשיו בנקודה מאוד חשובה שהיא נקודה להתבוננות. למשל אם ניקח את עניין החסד, אנחנו כל הזמן חושבים שחסד זה להעביר דברים אחד לשני בגדים, אוכל, תלושי מזון, כסף. האמת היא שהחסד צריך להיות אנחנו.

 

אנחנו צריכים בסופו של דבר להעביר את עצמנו.  אנחנו צריכים להיות החסד.    

האדם הנהנה והמקבל חסד, טוב לו לקבל איזו חולצה, לקבל איזה משהו לכבוד שבת אבל יותר כיף לו לדעת שיש מישהו שנמצא איתו. אנחנו לצערנו נמצאים בתקופה כל כך קשה שחטפו לנו שלושה ילדים. ההורים שמקבלים עכשיו את האהבה הכל כך גדולה של עם ישראל זה העניין הגדול ביותר שעם יכול לעשות.

החסד שהעם עושה עם שלוש המשפחות הוא לא בכסף, אפשר למלא אותם בכסף להכין להם את השבת, אפשר לדאוג לכל צרכיהם אבל זה לא העניין. ההורים עכשיו חווים את האנשים כחסד. אנחנו החסד. אנחנו מעבירים את עצמנו את האהבה שלנו, התמיכה שלנו, הסעד שלנו. זה החסד שאנחנו מעבירים.

 

זה העניין של לקחת את החומר ולהפוך אותו להיות אפר. למשהו שהוא לא שייך ולא שווה לכלום אלא רק האדם הוא המטהר. עצם העובדה שיש כאן מישהו שזורק על מישהו בעל מנת לטהר אותו והוא מקבל על עצמו מסירות נפש שהוא נטמא והחבר שלו נטהר.  זה מסירות נפש מאין כמוה.

 

זאת הנקודה להתבוננות להפוך את החומר לאפר.   

 

  • חדשים
  • נצפים
  • מומלצים