Facebook

  • 1
  • 2
  • 3
Prev Next
קטלוג שיעורים

קטלוג שיעורים

ריכזנו בשבילכם קטלוג שיעורים מובחרים, מוגש באהבה, להזמנות  050-7662857/8 אפרת 

להמשך
תורת המהות והעצמות

תורת המהות והעצמות

תורת המהות והעצמות -לחצו כאן לפרטים

להמשך
עד שמצאתי את שאהבה נפשי

עד שמצאתי את שאהבה נפשי

סדרת שיעורים חדשה בנושא זוגיות

להמשך
  • 1
  • 2
  • 3
Prev Next
סודות התפילה וההתבודדות- הקשר בין תפילה למציאות

סודות התפילה וההתבודדות- הקשר בין תפילה …

המושג שלימות שזה הבורא. מאד חשוב שאנחנו נבין שזה הבורא, הרי אנחנו לומדים על הבורא, אז לתפוס אותו רק כאור...

להמשך
פרשת אחרי מות- מצעד החיים

פרשת אחרי מות- מצעד החיים

צריך להבין את משמעות המוות ואז להתחיל לחיות. 

להמשך
פרשת צו - צו השעה

פרשת צו - צו השעה

התורה כולה עומדת כנגד העולם

להמשך

 

 

 

 

 

 

 

 



בס"ד

נקודה למחשבה-'אור האמת' פרשת בהעלותך / הרב אריק נווה

(תמלול הסרטון)

 

"בהעלותך את הנרות", עניין של "בהעלותך" הקב"ה מבקש שאהרן יעלה את הנרות וידליק אותם, וכתוב "ויעש כן אהרן שלא שִׁינְָּה".

אומר הספרי, להגיד שבחו של אהרן שלא שינה. מה הכוונה שלא שִׁינְָּה? מה, יש לחשוב שהקב"ה יתן איזו הוראה והיא שונתה? האם ניתנה איזושהי מצווה למשה והיא שונתה?האם בהמשך היו, גם כן, איזה מצוות שקיבלו שינוי כלשהו? אז מה זה  "ויעש כן אהרן שלא שִׁינְָּה", ולמה זה אומר את שבחו של אהרן, הרי כל הצדיקים רוצים לעשות את רצון ה'?

אומר המלב"ים דבר מאוד יפה: "בכל הבריאות שבפרשת מעשה בראשית נאמר 'ויהי כן'ורק בבריאה של האור נאמר: 'ויהי אור' ולא נאמר 'ויהי כן' ".

כתוב ויאמר אלוקים "יהי אור ויהי אור" לא כתוב "ויהי כן" בכל השאר כתוב (לדוג') שהקב"ה מבקש לעשות "עץ פרי עושה פרי למינו וזרעו בו" אח"כ כתוב "ויהי כן". וכן בשאר הימים בכל מקום שהקב"ה נתן איזו הוראה, כתוב "ויהי כן" ובבריאת האור לא נאמר "ויהי כן" כתוב "יאמר אלוקים יהי אור ויהי אור" "ואמרו על כך חכמינו לפי שהאור הנברא נגנז מאחר שלא היה העולם ראוי לו. ובמקומו נתהווה אור אחד, קטן ושונה מכפי שנברא. אהרן הכהן בהדליקו את המנורה תיקן את העולם והחזיר לו את האור הראשון ונמצא שהוא החזיר את ה"כן" – "ויעש כן אהרן" כמו "ויהי כן". שעשה את האור כפי שנברא מלכתחילה בלי השינוי שחל בו אח"כ דהיינו, 'שלא שינה' ".

זה דבר גבוה מאוד כי האור הראשון שנברא, האור הגנוז, המקביל לאור אינסוף.

"ויעש כן אהרן" מלמד על איזו עבודה מדויקת עשה אהרן ואיפה הוא היה.

עכשיו אנחנו שואלים, מה בדיוק צריך לעשות צדיק כמו אהרן הכהן, מה צריך לעשות כהן כדי שזה יהיה "ויעש כן אהרן"? מה הוא עשה? איך הוא לא שינה מהאור? איך יכול להיות שהוא לא שינה מהאור הגנוז? אם הוא לא שינה את האור הראשוני זה אומר שהוא היה כל כך מדויק!

ומה הוא עשה שלא עשה משה רבינו? למה לא כתוב ויעש כן משה? מה היה מיוחד באהרן?

יש ספר שנקרא "אילנא דחיי" -  עץ החיים,  והוא כותב ככה: "משה רבינו היה תמיד לומד תורה עם ישראל, מספר להם שבחיו של הקב"ה ואילו אהרן הכהן היה תמיד ממליץ על ישראל ומספר את שבחיהם לפני הקב"ה. וכשם שמשה רבינו בעבודה שלו לא שינה לעולם מן האמת ,שכן כמה שהפליג בשבחו של המקום הרי הכל היה אמת. כך גם אהרן הכהן בעבודתו – לא שינה לעולם מן האמת. על ידי דיבוריו היה מעלה את בני ישראל עד שנעשו באמת טובים והגונים וכל השבחים שאמר עליהם היו אמיתיים ללא כל הפרזה".

בזה השינוי של אהרן. משה רבינו סיפר שבחו של מקום ואהרן סיפר שבחם של ישראל וזה פלא.

לכאורה היום בו נעמיד כל אדם ונבקש ממנו שיגיד שבחיהם של עם ישראל,  האם הוא מסוגל לעשות כזה אור או להפיק מזה כזה אור או להגיד שיש מזה כזה אור ששוה לאור הגנוז, לאור שהיה מששת ימי בראשית?

אנחנו נאמר שגם אם אהרן הכהן היה כאן, חי, בדור שנראה הכי חשוך הוא היה עושה בדיוק את אותו הדבר כי התורה מדברת בהווה מתמשך. מכיוון שהיא מדברת בהווה מתמשך אהרן הכהן היה יכול לדעת איך המעשים של עם ישראל כל מעשה ומעשה, מעלה לאינסוף.

זה פלא כי באמת קשה לחשוב, אתה אומר איך? איך בלי לסנגר על דרך ההפרזה, איך בלי למצוא תירוצים וכל מיני אישורים מוזרים? בסדר, אפשר להצדיק כל אדם ולהגיד כן הוא התכוון, כן עשה וזה...איך?

אלא שאהרן קישר בין משה, הקב"ה ותורתו לבין עם ישראל, הוא היה הגשר. 

איך הוא היה מגשר? בזה שהוא אמר איך המעשים של עם ישראל הם למעשה התורה.הקב"ה ביקש להוציא לאור שלמות, פעולותיו, שמותיו וכינויו ועשה זאת באמצעות בני האדם. אם כתוב בתורה "לא תרצח" סימן שצריך להיות רוצח.

אם כתוב בתורה "לא תגנוב" סימן שצריך להיות גנב, אם כתוב גר, יתום ואלמנה, סימן שצריכים להיות גר, יתום ואלמנה. עם ישראל זה נשמות טהורות שירדו מן השמים כטהורות כדי לעשות את הפעולות האלה למען ה', כדי שתתגלה שלמות, פעולותיו, שמותיו וכינויו. שהוא יקרא רחום, שהוא יקרא חנון.

אז היהודי היה מוכן לרדת לדרגה של רוצח, לרדת לדרגה של גנב ולרדת לדרגה של בעל אלים כדי שאז יתגלו, למעשה, המידות הטובות של הקב"ה.

אהרן ידע את זה, והוא ידע לתרגם את המעשה שהנשמה עשתה. למה היא עשתה? כדי להאדיר את שבחו של הקב"ה.  כך הוא עשה את ההשוואה לאור הגנוז.

שנזכה, בע"ה, להיות כמו אהרן הכהן.

  • חדשים
  • נצפים
  • מומלצים