
"עד שמצאתי את שאהבה נפשי" / הרב אריה חיים נווה שליט"א
"המפתח האחד אל השני" - חלק א'
להתחיל את החיים ממידת ענווה גמורה -
היום נדבר על שני דברים חשובים מאד מאד לעניין של הזוגיות וניקח את זה משם להרבה מאד עניינים, גם לעניינים של ההתפתחות האישית. צריך לדעת שההתפתחות האישית תלויה בהתפתחות הזוגית, זה "הא בהא תליא", אין התפתחות אישית בלא התפתחות זוגית. מעולם לא מצינו אדם שהיה מקובל או בעל השגה, בעל רוח הקודש והיו לו בעיות של שלום בית. צריך לדעת שהדברים כ"כ כרוכים וקשורים זה בזה שלא תהיה עליה לאחד בלי השני. ולמה? כתוב "שרוי בלא אישה שרוי בלא ברכה, שרוי בלא אישה שרוי בלא שכינה", ולא מדברים רק על רווק, האמירות שיש בתורה רלוונטיות לכל אדם, יכול להיות בן אדם שיש לו בראש שהוא שרוי בלא אישה אז זה באופן אוטומטי כבר בא אחד עם השני.
פרשת וארא - שיעור בניסים
תמלול מפרשת השבוע התשע''ח
הרב אריה חיים נווה
''נגוף למצרים רפוא לישראל'' - בתורת הקבלה מדברים על ה''רפוא לישראל'' כי גם ה''נגוף למצרים'' צריך כמובן ע''פ הסוד לבאר (נעשה את זה). זה מחולק לשבע מכות בפרשה הזאת ועוד שלוש מכות בפרשת בא (בא, גימטרייה 3 שזה מחולק גם ל 2 ו 1 בא- חוכמה בינה והכתר, מכת בכורות). בפרשת וארא יש לנו את השבע מכות כנגד שבע ספירות התחתונות.
יש כאלה שמחלקים את המכות עצמן מלמטה למעלה (ממלכות עד לכתר) כדי שזה יגיע עד מכת בכורות ויש כאלה שההיפך, זה בסדר, ''אלה ואלה דברי אלוקים חיים''. ההסתכלות ע''פ חוכמת הקבלה היא כפולה מכוון שאנחנו לא מסתכלים על זה רק כהסתכלות היסטורית כאילו היה עם רשע פעם שהיה צריך פשוט להנחית עליו מכות ואת עם ישראל לשחרר אלא אנחנו יודעים שכל זה, זה תהלוכות הנפש. והמכות האלה רלוונטיות גם למהלכים בנפש שאנחנו צריכים לעשות היום, תנועות בתודעה. ותנועה אחת בתודעה יכולה להיות חרב פיפיות: לעשות 'נגוף למצרים', הכוונה לרצון לקבל לעצמו (לאגואיזם) ולעשות 'רפוא לישראל' שזה רפוא לרצון להשפיע (לנשמה עצמה) וזה נעשה באותה מכה (זה ברור) רק צריך להבהיר את זה (עניין ראשון שנבהיר).
"עד שמצאתי את שאהבה נפשי" / הרב אריה חיים נווה שליט"א
"סוד האינטימיות הרוחנית בזוגיות" - חלק ב'
תשובות הרב נווה לשאלות מהקהל -
תשובה - ככה זה נראה אבל הקב"ה מלמד אותנו שיש הרבה דברים שקשורים לזה, הגמרא שדנה כולה בהלכות ובלהוציא מתוך התורה את המצווה ואת ההלכה, מסתיימת בסוף לא במצווה ולא בהלכה אלא "ה' עוז לעמו ייתן השם יברך את עמו בשלום", אין כלי שמצליח להחזיק ברכה אלא השלום. אז כאשר האדם שם לב שאין ברכה בכסף, בבית, דברים נשברים, כל שבירה, כל נזק מראה על העדר שלימות אז האדם צריך לבדוק איפה אין שלום; אין שלום בתוכי, דוד המלך אמר: "אין שלום בעצמיי מפני חטאתי", אין שלום בית, לא חסר. אנחנו מדברים על זוגיות, נשאר בזה. אז יש עוד פקטורים שנמצאים בעניין הזה ואפשר לשאול נניח שאלת רב לגבי הדבר הזה ולשאול' למה הברכה מתעכבת? בית זה ברכה עצומה, בית זה אחת הברכות הגדולות ביותר שנתברך בהם האדם, אז כתוב: "דירה נאה, כלים נאים ואישה נאה מרחיבים דעתו של האדם", זה ברכה גדולה אז אם זה מתקלקל אז הברכה התקלקלה, הברכה התקלקלה – אין כלי, אין כלי של שלום.
למה אמרתי בית? כי זה שלום בית. בית זה זוגיות, בית זה בית המשכן, המקדש של האישה ושל הגבר. למה עכשיו בית המקדש לא קם? יש סכסוך בין "קודשא בריך הוא לשכינתיה" אז אין בית. בית ישר זה גבר ואישה, כל הבעיות שמתרחשות בבית זה בעיה בזוגיות, זה לא עם הילדים, זה רק גבר ואישה.
פרשת שמות - סוד השעבוד וסוד החירות
תמלול מפרשת השבוע התשע''ח
הרב אריה חיים נווה
סיימנו את חומש בראשית ומתחילים חומש חדש, חומש שמות פרשת שמות. מעכשיו 4/5 של התורה למעשה מתחילות במסע ארוך ומסע כביכול שאין לו קתרזיס, אין לו נקודת פתרון. אם משהו יקרא את החמישה חומשי תורה בלבד, יגיד' הם נכנסו בסוף לארץ ישראל או לא נכנסו לארץ ישראל כי בסוף ספר דברים הם לא נכנסים עדיין לארץ ישראל (רק בספר יהושוע). ובאמת חז''ל תמהו האם להכניס את ספר יהושוע לספר התורה כדי לתת לזה קתרזיס וקבעו שלא, למה? מהסיבה הפשוטה שקתרזיס ביהדות זה פועל יוצא, זה לא הפואנטה, אנחנו לא עושים דברים בשביל תכלית כי אז יהיה לחץ להגיע ליעד כשלמעשה בפועל התכלית היא הדרך (הדרך היא התכלית) ואנחנו צריכים לדעת אך ללכת בדרך (ועל זה נדבר). אז 80 אחוז מהתורה מדברים רק על הליכה, יציאה ממצרים ורק הולכים 4/5 מהתורה, וכל ספר בראשית זה רק תהליך ההתהוות של העם - שבכלל יהיה עם כזה שיוכשר לקבל את התורה, יוכשר לקבל את מחשבת הבריאה ולעבוד במסגרתה. צריך לדעת שזה נקרא תורה כי תורה לשון הוריה, היא מורה, והיא מורה בעיקר על הדרך.
"עד שמצאתי את שאהבה נפשי" / הרב אריה חיים נווה שליט"א
"סוד האינטימיות הרוחנית בזוגיות" - חלק א'
הקדמה -
צריך בשביל השיעור הזה טיפה ראש, לא נורא, אבל צריך לעשות עבודת בירורים טובה כדי להגיע לנקודה שאנחנו רוצים להגיע אליה. אנחנו צריכים להבין שאנחנו נמצאים תחת כמה כללים. ברגע שאדם ידע שהוא נמצא תחת כמה כללים, זה יקל עליו מאד להבין את המקום שבו הוא נמצא.
הכלל הראשון זה שהקב"ה טוב ומיטיב והוא ברא את עולמו כדי להיטיב לנבראיו ובטח לא להרע להם. כל הזמן צריך להבין את זה.
דבר שני – "הוא אחד ושמו אחד" והוא פועל את כל הפעולות שלו למען אחדות והוא עשה עושה ויעשה לכל הנבראים כולם ולכן יש אלמנט בחכמת הקבלה של העדר בחירה, זה אלמנט גבוה, זה לא אלמנט למטה.